pondělí, prosince 17, 2007

Utopeni ve filmech za pár pětek

Týden, 17.12.2007 - Každá česká domácnost si letos pořídila odhadem průměrně asi patnáct DVD. Je to nejvíce v historii a obří podíl tvoří levné filmy prodávané dohromady s deníky. Z nosičů s tituly pro masové publikum v papírovém obalu opatřených reklamou a teasery se těší filmoví distributoři i vydavatelé tisku.

Už není novin, kromě Hospodářských, které by nenásledovaly loňskou první vlaštovku - deník MF Dnes, který přiložil k vydání film Samotáři. V lednu, jako dárek za vysvědčení, dostali čtenáři Blesku Asterixe a Obelixe a závody o filmové tituly, které dostaly mezi lidi nejvíce DVD v historii, odstartovaly. Zájmu nahrává i vybavenost domácností DVD přehrávači.

Podle sdružení DVD Group.cz jich budou na konci roku až tři ze čtyř. „Už před třemi lety jsem obcházel vydavatelství a snažil se je přemluvit, aby při distribuci levných DVD spolupracovala.Málokdo mi věřil. Průlom nastal letos,“ říká viceprezident společnosti Hollywood Classic Entertainment (HCE) Jakub Kučera.

Pro filmové distributory je trh levných DVD důležitým impulsem v podnikání. Tituly, jež prošly kinem a často vyšly i na tradičních DVD, dokážou opět zpeněžit. „Stánky jsou novým distribučním kanálem, kterým prodáváme filmy s již vyčerpaným potenciálem.

Nový trend se podepsal na zvýšení objemu prodejů DVD a generuje vyšší zisky,“ konstatuje zástupce Sony BMG Martin Moravec. Například HCE loni prodalo asi milion dvě stě tisíc DVD, letošní odhad vylétl až k pětadvaceti milionům.

„Prodej klasických DVD letos rostl a těžko říct, jak ho zpomalil nástup levných filmů v novinách. Každopádně mi zavání takovéto vydávání nedávno premiérovaných českých filmů kanibalizací, jelikož film tak ztrácí další prodejní potenciál,“ myslí si projektový manažer maloobchodní sítě Bontonland Zdeněk Polách.

DVD lze u stánků koupit stále častěji i bez novin a nejčastěji ještě týden po vyložení na pult. Ze začátku mělo vložené DVD přímý dopad na růst nákladu. Třeba první „dévédéčko“ v Aha! Probuzená smrt zvýšilo v květnu prodej zhruba o třicet procent. Situace se ale vyvíjí: „Nyní už nelze čekat, že by DVD přímo a zásadně pomáhala zvyšovat prodaný náklad. Je to marketingová aktivita. Na druhou stranu je možné, že filmy zvedají náklad nepřímo. Na deníky s DVD totiž často běží televizní podpora, která prodej titulů vždycky zvyšuje,“ uvažuje Martina Vojtěchovská z týdeníku Marketing & Media.

„Myslím, že my jsme to udělali chytře,“ pochvaluje si obchodní ředitel vydavatelství Ringier Daniel Hort, „filmový distributor bere na sebe veškeré riziko, rozhoduje o nákladu jednotlivých titulů a my dostáváme jistý podíl z prodeje. Převzít agendu kolem DVD je pro vydavatelství riskantní.“ Noviny schválí ediční plán, zabezpečí reklamu jak na svých stránkách, tak v televizi či v rozhlase, a i tu obyčejně „vybártrují“, tedy recipročně vymění. Zatím zřejmě nejúspěšnějším titulem byla komedie S tebou mě baví svět, které se údajně prodalo rekordních 582 tisíc výlisků.

Mnohem střídmější než v Blesku či Aha! (viz Více DVD...) jsou například v Právu, kde začali přikládat k sobotním novinám české snímky v dubnu. „Zatím jsme vydali pět filmů, které jsme si sami vybrali. Počet přiložených DVD dosahuje přibližně novinového nákladu,“ říká zástupkyně vydavatelství Borgis Stanislava Zajícová.

Levná DVD v trafikách zná i Evropa. Nejčastěji si tam však filmy prodávají vydavatelství tištěných titulů sama. Nosič je většinou přibalen přímo k novinám či časopisům. V Česku tomu tak není, filmoví distributoři, ale také řada malých firem, které získaly filmová práva, se mohou obejít i bez deníků. A tento trend posiluje. „Trafiky budou zaplavené levnými tituly nejenom americké a české produkce, ale i nepřeberným množstvem laciných filmů. Obstát bude o něco složitější,“ předpokládá Jakub Kučera z HCE.

Vydavatelství i distributoři se teď rádi pochválí i průvodním jevem levných DVD. Film za třicet nebo čtyřicet korun se už nevyplatí vypalovat. Kopírováním dochází nejčastěji ke kompresi kvality a něco stojí i prázdný nosič. Trh s levnými disky bude zřejmě růst i v příštím roce. „Filmů je stále dost, jenom naše společnost disponuje dvěma sty padesáti novými tituly ročně. A DVD jsou výhodná pro všechny zainteresované včetně zákazníka. V příštím roce by mohl letošní trend pokračovat,“ uzavírá Kučera.