pondělí, listopadu 26, 2007

Český rozhlas zkusí změnu

Týden, 26.11.2007 - Zřejmě již v polovině prosince se nová ředitelka Radiožurnálu Barbora Tachecí postaví před konzervativní rozhlasovou radu a přednese svou koncepci nejposlouchanějšího veřejnoprávního okruhu. Chystá změny, jež nemají v rozhlase za poslední roky obdoby.

Hodnotit úspěšnost komerčních rádií není tak náročné. Stačí porovnat jejich zisk. Český rozhlas zřízený zákonem má uspokojovat všechny skupiny obyvatel a nabízet široké spektrum programů - od vzdělávání po zábavu. Jeden okruh má být zpravodajsko-publicistický, a tím je právě Radiožurnál, o jehož osud se ještě donedávna báli členové Rady ČRo.

Po charismatickém Alexandru Píchovi, který loni zamířil na post zpravodaje do USA, následovalo roční šéfování Miroslava Konvaliny. Jeho klidný styl řízení však šéf rozhlasu Václav Kasík nesnesl a ze dne na den ho na jaře odvolal.

V listopadu nastoupila Kasíkem oslovená Tachecí. Její příchod pozitivně komentoval Pícha i členové rozhlasové rady. „Předpokládám, že zvedne úroveň Radiožurnálu, která poslední dva až tři roky klesá,“ říká místopředsedkyně rady Dana Jaklová.

Za nedostatečnou považuje jak poslechovost stanice, která v uplynulých letech spadla z první příčky až na čtvrtou, tak hudební dramaturgii i úroveň zpravodajství. Tam jí vadí i to, že závažné informace přinášejí „dvacetiletí žurnalisté bez životní zkušenosti“. „Pro mne je to nevěrohodné,“ říká. Naopak oceňuje, že Tachecí, která byla donedávna programovou ředitelkou konkurenční Frekvence 1, sbírala zkušenosti jak ve veřejnoprávních, tak soukromých médiích.

Český rozhlas má skutečně nízký podíl na celkové poslechovosti. Tvoří jen necelou pětinu, zbytek patří soukromým rádiím. Třeba ve Velké Británii dosahují všechny stanice BBC dohromady kolem polovičního podílu na trhu, stejné je to v Německu. Ještě roku 2003 měl Radiožurnál 931 tisíc posluchačů za den. Nyní je to pouze 694 tisíc lidí, o sto tisíc méně než před rokem.

Za uplynulý rok si však pohoršila i Frekvence, naopak posílil Impuls (viz Meziroční srovnání...). ČRo má zároveň z nejposlouchanější čtyřky nejnižší výdaje do reklamy a zachovávání převahy informací ho staví i do stále intenzivnějšího střetu se zpravodajskými servery či kanálem ČT 24.

A co se vlastně chystá ve třetím patře studiového domu, kde má Radiožurnál zázemí? Odpovědnosti za hudební dramaturgii byl zproštěn René Zeithaml a nahradil ho Radek Sedláček, jenž dříve pracoval na Evropě 2, sesterské stanici Frekvence 1.

V prosinci převezme vedení domácí redakce bývalá moderátorka novácké Sedmičky Jitka Obzinová, která se na Frekvenci 1 také ohřála, a to jako moderátorka diskusního pořadu Pressklub.

Podle jednoho z manažerů širšího vedení rozhlasu, jenž si nepřál být jmenován, dojde ke zrušení řady pořadů (například Motožurnál či Dva na jednoho) a zavedení programových bloků. S dynamičtějším programem bude nutno obměnit i zvukový obal -tedy znělky či předěly.

Sama Tachecí nechce zatím své plány komentovat. „Všechny změny musejí projít programovou radou. Do té doby se k nim nemůžu vyjádřit,“ řekla TÝDNU.

Je jasné, že Tachecí jde po poslechovosti. Když bude představovat radě nový koncept nachystaný na leden, bude jistě mluvit o dynamice, lepší orientaci posluchačů, zpřehlednění či omlazení. Posazení Radiožurnálu mezi „trendy“ Impuls a „sexy“ Frekvenci 1, jak se prý nechala slyšet, by jí mělo přivést mladší posluchače - a ti starší možná přeladí na veřejnoprávní regiony nebo Prahu.

Tachecí chce o posluchače více soupeřit s komerčními stanicemi jejich zbraněmi. Do definice veřejnoprávnosti se vtěsná ledacos, otázka je, jestli si Radiožurnál udrží vysoký, až šestapadesátiprocentní podíl mluveného slova.

Není jasný ani osud zpravodajského Rádia Česko, které také patří pod novou ředitelku. Zatím se neuvažuje o rozšíření vysílání ze současných šesti hodin za den. Samo Rádio Česko tedy zřejmě nebude schopno absorbovat rušené profilové relace.

S podporou může Tachecí počítat zřejmě i u šéfredaktora Jana Pokorného, který do jejího nástupu stanici dočasně řídil: „Je nezpochybnitelná profesionálka, manažerka s velkým citem pro program. Dokáže nás motivovat k inovativním myšlenkám. Pod jejím vedením zůstane Radiožurnál kvalitním a stane se oblíbenou rozhlasovou stanicí. Po pár týdnech mám stoprocentní jistotu, že její působení v Radiožurnálu je úspěšné.“

Co se ale stane, pokud se nová interpretace poslání Radiožurnálu nebude Radě ČRo líbit? Tachecí bude nejspíše žádat čas pro svůj projekt a poznámky ji nevyvedou z míry. Jak o sobě napsala na rozhlasový web: „Doneslo se mi už před lety, že jsem arogantní, a tak místopřísežně prohlašuji, že nejsem. Dalšími drby už se nezabývám, bralo by mi to energii.“