pondělí, listopadu 05, 2007

Vzhůru ke konkurenci

Týden, 5.11.2007 - Šéf zpravodajství a publicistiky České televize Zdeněk Šámal odchází po čtyřech letech na Novu. Po řediteli Janečkovi žádá zrušení konkurenční doložky. Na Barrandově totiž slyší „víření bubnů“, jež ho lákají na nižší pozici.

Zdeněk Šámal na Kavčích horách působil na základě nabídky z léta 2003 od tehdy nově zvoleného generálního ředitele Jiřího Janečka. Dobré vztahy s ním jsou však u konce.

Oficiálně jsou oba korektní. „Odchodu velice lituji. (…) Vysoká úroveň zpravodajství však nestojí a nepadá s jediným člověkem,“ komentuje Janeček.

Zároveň s oznámením Šámalova odchodu vybobtnala na Kavčích horách jiná „patálie“, jak sám ředitel zpravodajství označil stížnost dvou reportérů Radě ČT. Ti upozorňují na nedostatečný prostor pro téma dluhů firmy bývalého premiérova poradce Jaroslava Veverky. Redaktoři mluví o cenzuře a příliš opatrném postupu šéfredaktora Michala Petrova. „Nesouvisí to se Zdeňkovým odchodem. Stěžujeme si na Janečka a kritizujeme zdejší redakční systém,“ zdůrazňuje reportér Michael Fiala.

Šámal to ale vidí jinak a drží s Petrovem: „Považuji za krajně nekorektní, že svou křivdu zveřejnili ve stejný den, kdy jsem oznámil svůj odchod. Jedná se přece o měsíc starou reportáž.“

„Politici nechodí ke kováříčkovi. Oni neříkají, co máme a nemáte točit,“ odmítá Šámal spojitost svého odchodu s nechutí dále obhajovat nezávislost zpravodajství. Koneckonců, ani pozice šéfredaktora internetového zpravodajství zřejmě nebude úplně nekonfliktní.

„Šámal je jednou z mála akceptovatelných osobností v managementu veřejnoprávní televize. Vzdání se funkce je další kritickou zprávou o stavu ČT,“ míní člen Rady ČT Jiří Voráč. „Na druhé straně, kvalita zpravodajství hodně kolísá. Mám nepříjemný dojem z rezignování na kritickou reflexi a banalizování závažných témat v publicistice,“ dodává Voráč, známý svým nekompromisním postojem k vedení Kavčích hor.

Šámal má od ledna 2008 vést na Nově rozvoj internetového projektu, na který se bude komerční televize v příštím roce soustřeďovat. Nova chápe, že internet je oblastí, v níž se může vedle televize realizovat. V posledních třech letech se meziroční růst investic do internetové reklamy pohybuje mezi 20 a 30 procenty.

Kromě posílení svého týmu může ředitele zpravodajství Novy Martina Ondráčka snad i potěšit oslabení konkurence. „Ale to mě vůbec netrápí. Pro mě je nejdůležitější, že projekt, který v příštím roce změní podobu českého internetu, budu dělat se zkušeným odborníkem a schopným manažerem,“ těší se.

Kdo přijde po Šámalovi? Odcházející ředitel má ambici ovlivnit výběr svého nástupce. „Měl by to být profesionál, zodpovědný, slušný člověk. Jeho krédem by měla být neutralita. A musí být z ČT,“ dodává rozhodně.

Generální ředitel Janeček nebude vybírat nového ředitele zpravodajství konkursem. „Výběr lidí do manažerského týmu je mým právem,“ odpověděl TÝDNU. Seznam s kandidáty prý ještě nemá. A jak by na nabídku reagoval Michal Petrov? „O příspěvku o Veverkovi jsem usoudil, že není zpravodajský, a zařadil jsem ho pouze do Reportérů ČT. Neplnil jsem ničí zadání! (...) A Šámalův nástupce musí být z ČT. Vzal bych to.“