pondělí, ledna 07, 2008

Převlékání v lednu

Týden, 7.1.2008 - Nejenom nové pořady a zahraniční seriály přinášejí od ledna tuzemské televize. ČT nasazuje další znělky v duchu nového vizuálního stylu a Prima chystá zásadní změnu svého designu.

Prima jako první velká televize u nás rezignovala na vytváření znělek, předělů a veškeré další vizuální stránky pod vlastní střechou a svěřila je renomovanému grafickému studiu. Loňský tendr vyhrála francouzská agentura Dream On, která se mohla pochlubit referencemi od televizí Arte, francouzského komerčního lídra TF1 nebo stanic skupiny Canal +. Již příští týden Prima stáhne své současné logo a nahradí ho prostorovým oranžovočerveným paravánem.

Diváci jej již mohli zahlédnout na „bambuli“ mikrofonů některých zpravodajů, lidé z mediální oblasti jej viděli na rozkládacím novoročním přání Primy. Celá grafika komerční dvojky bude vycházet z jejího nového loga, pracuje s hloubkou prostoru a jednoduchou geometrií. Je čistší než ta dosluhující. Animované prvky budou doplňovat i hrané předěly natáčené také v Paříži. Prima chtěla stáhnout současnou grafiku z roku 2005 již loni, ale jeden z klíčových projektů marketingového ředitele Jana Müllera byl nakonec přeložen na letošní leden.

„Pokud bychom zavedli nový designový set beze změn v obsahu, nemělo by to efekt. Divák by se ptal, proč proboha natíráme plot, když spíše potřebujeme vyměnit obsah,“ vysvětlil TÝDNU zpoždění výkonný ředitel Primy Petr Chajda. Seriály Žralok, Hrdinové nebo Muži na stromech spolu s novou grafikou ukazují na neskromné ambice: nedovolit Nově uchvátit všechny mladé lidi. Nejsilnější televize se totiž od loňska více orientuje na obyvatele od 15 do 54 let a v této kategorii se jí zatím daří více než Primě.

Opět zeměkoule
Barevnější rukopis nese práce týmu šéfky vizuální prezentace České televize Pavly Hromkové. Ten vytvořil další sadu grafiky navazující na loňskou velkou změnu vizuálního stylu, po níž zůstalo pouze původní logo televize. Už týden jsou na obrazovkách nové znělky k pořadům Dobré ráno, Události, komentáře a Otázky Václava Moravce. Změnily se i dekorace ve studiu Událostí i ve studiu 6, odkud se Dobré ráno vysílá. Podle pověřeného ředitele zpravodajství Milana Fridricha je nová grafika modernější a dynamičtější. „Žijeme v době, kdy proti televizi stojí konkurenční internet,“ obhajuje početné grafické prvky.

Grafika zpravodajství ČT prodělává již třetí změnu za poslední tři roky. Stejná frekvence obměny postihuje také moderátorský pult -univerzální pro několik relací. Naopak u večerní zpravodajské relace posunuté na 22.30 se sice opět objevuje motiv zeměkoule, ale na rozdíl od Událostí se stylizovaná planeta točí stejným směrem jako její vesmírný předobraz.

Širokoúhlý sport
Změny ve zpravodajských pořadech jsou viditelné. Na Dobré ráno na ČT 1 navazuje od 9 hodin na ČT 24 pořad Před polednem s přehledem zahraničního tisku nebo rubrikou Milénium. Reportéři i Události, komentáře rozšiřují délku na čtyřicet minut. Změny se dotkly i veřejnoprávního sportovního digitálního kanálu ČT 4 Sport, který rozšířil vysílání o třetinu na čtyřiadvacet hodin. Viditelné je i přepnutí na širokoúhlý formát. Zpravodajská ČT 24 chce zase čelit složitému strukturovanému schématu a od 13. do 18. hodiny vysílá proud zpráv a rozhovorů s volnější strukturou a dvěma moderátory. Televize tím prý chce být jako CNN.