pondělí, ledna 07, 2008

Rozverný Radiožurnál

Týden, 7.1.2008 - Největší průvan ve veřejnoprávním Českém rozhlase za dlouhou řadu let. To je dynamičtější, vlídnější, ale někdy až banální vysílání jeho vlajkové lodi, stanice Radiožurnál. Reakce posluchačů je bouřlivá a bude ji řešit i rozhlasová rada.

Změny připravené novou ředitelkou Radiožurnálu Barborou Tachecí zaznamenali posluchači okamžitě. Ve vysílání znějí údernější předěly a znělky, pravidelně opakujícím se heslem je Teď a tady. Komunikace mezi moderátorem a redaktorem nebo zprávařem je méně formální. A novoroční projev prezidenta komentují vizážista a zpěvák Miro Žbirka. V pracovních dnech moderují čtyři programové bloky dva zavedení moderátoři, Jan Pokorný a Hanka Shánělová, a dva nové hlasy, Lucie Výborná a Milan Bílek. Pokorný se Shánělovou si zachovávají věcnější projev, naopak Bílek s Výbornou jsou s ještě čerstvou zkušeností z komerčních rádií daleko „usměvavější“. Tato čtyřka obsadila klíčové časy Radiožurnálu od 5.00 do 17.30.

„Radiožurnál opravdu omladil, zrychlil a celkovým vyzněním se přiblížil komerčním stanicím. Současně s tím však ztratil svůj tradiční veřejnoprávní zvuk a bude mu nějakou dobu trvat, než najde nový,“ řekl týden po spuštění nového konceptu Jiří Körber, programový ředitel konkurenčního Rádia Impuls. Posluchač také nepřeslechne, že zmizela řada pořadů a jejich moderátorů. Některé relace se rozpustily do blokového schématu, jiné zanikly nadobro. Umlčel se Filmžurnál, Motožurnál, Dva na jednoho. Někteří moderátoři odešli (Václav Sochor), jiní za mikrofon nesmějí (Vladimír Kroc) nebo mohou moderovat až v méně atraktivních časech (Jakub Železný).

Ale přišly i nové hlasy. Nabídku Barbory Tachecí dostalo několik lidí z Impulsu, přijaly ji zprávařka Kateřina Causidisová a redaktorka Květa Moravcová. Ve vodách Frekvence 1 zatím Tachecí nelovila. „Snaha vytvořit z vysílání kontinuální a méně přerušovaný tok programu je typickou strategií komerčních rádií, jak udržet delší pozornost posluchačů,“ říká mediální teoretik Tomáš Trampota, který přednáší na katedře mediálních studií FSV UK. Podle něho použila Tachecí marketingové prvky usnadňující posluchačům identifikovat se se stanicí. Lidé si pak více uvědomují, jaké rádio poslouchají. A to je rozhodující při zjišťování poslechovosti.

Přiblížení k Impulsu a Frekvenci 1 je často opakovanou výhradou posluchačů, kteří se zapojili do bohaté diskuse na webových stránkách rozhlasu. Vadí jim například angažování Haliny Pawlowské, která připravovala poznámky pro Frekvenci 1. Právě Tachecí, ještě jako programová ředitelka komerčního rádia, vstupy autorky Banánových rybiček a dalších bavičů loni v létě na Frekvenci 1 zrušila. Nyní přitom Pawlowská převzala na Radiožurnálu rubriku Knihovnička po Janě Klusákové.

„Už dorazilo několik stížností a viděla jsem bouřlivou diskusi na stránce rozhlasu. Sama mám několik poznámek, na druhé straně by měla Barbora Tachecí dostat čas. Radiožurnálem se budeme každopádně zabývat,“ potvrdila místopředsedkyně Rady Českého rozhlasu Dana Jaklová. Jednání je na programu již tuto středu.

Radiožurnál podle Tachecí
* Zúžený hudební repertoár
* Méně moderátorů
* Méně relací
* Velké programové bloky
* Rychlý a „přívětivý“ projev moderátorů
* Neformální komunikace mezi moderátory a redaktory