pondělí, března 21, 2005

Tematické TV posílí

Marketing & Media, 21.03.2005 - Kabeloví operátoři rozšiřují nabídky programů: v dubnu startuje kanál československých filmů.

Koncem března bude Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodovat o udělení licence pro nový kabelový a satelitní kanál. Koho chce CS Film od 20. dubna oslovit a jaký bude mít obchodní model?

Jde to i bez UPC?
O licenci se bude ucházet Československá filmová společnost, již vlastní Jan Jurka a Leoš Pohl. Zatím je dohoda o šíření programu podepsána s druhým největším kabelovým operátorem, společností Karneval, která disponuje kolem 500 tisíc zásuvek. Zájem provozovatele směřuje i na Slovensko, nicméně se bude muset obejít bez UPC. Ta zatím nechce postavit konkurenci plánovaným filmovým kanálům, např. Film+.
CS Film bude vysílat reklamu, ale prozatím tematickou, korespondující s obsahem vysílání. Hlavním příjmem budou poplatky: 0,33 eura měsíčně za předplatitele.

Vysoká rotace filmů
Prvním rokem chce CS Film vysílat od 12.00 do 24.00, a to šest filmů denně. Základní cílovou skupinou jsou diváci ve věku 30 až 49 let. Filmový kanál může navázat na vlnu nostalgie, na které se česká společnost nese (více v Trend Marketingu 3/2005). Jasným benefitem je relativně jednoduchý přístup k filmovým archivům a žádné další náklady na dabing nebo titulky. Kvůli vyšším poplatkům za vysílací práva bude televize uvádět především filmy do roku 1985, jichž bychom napočítali asi 1 800. Z toho vyplývá, že rotace filmů bude vysoká. Pohled na výzkum sledovanosti domácích filmů na terestrických stanicích ukazuje, že CS Film bude určitě menšinovým kanálem. Např. sledovanost snímku ze zlatého fondu Waterloo, který vysílala ČT 2 minulou neděli v poledne, dosáhla 161 500 diváků. Zcela jinak je to s novějšími filmy. Rekordem je určitě Kameňák, na který se loni na Nově dívalo přes 3,8 mil. lidí. Na takové filmy však CS Film nedosáhne.

Další tahoun kabelové nabídky?
Ze zkušenosti s tematickými televizemi u nás se nedá očekávat, že CS Film zásadně ovlivní trh sledovanosti nebo televizní reklamy. Jasně ale napomůže dvěma trendům. Doplní portfolio tematických stanic, které vysílají reklamu, čímž dojde k další fragmentaci televize, a po vzoru hudebního kanálu Óčko a Galaxie sport přispěje k prohloubení zájmu diváků o kabelovou televizi. UPC a Karneval po jisté stagnaci po loňském zvýšení DPH chystají rozšíření své nabídky. Důvodem je i chystaná digitalizace terestrického vysílání, která přinese v některých lokalitách konkurenční nabídku, za kterou ale nebude potřeba platit. Karneval např. chystá spuštění kanálu s evropskou filmovou produkcí Europa Europa nebo dokumentární History Channel.