pondělí, ledna 17, 2005

Nárůst rozhlasu o 10 %

Marketing & Media, 17.01.2005 - Rádia měla dobrý rok: MMS +5,5 %, RRM +15 %. Největšími zadavateli jsou telekomunikace.

Český rozhlasový trh v uplynulém roce celkem jistě posílil. ARBOmedia deklaruje téměř 10% nárůst investic do rozhlasu, Media Marketing Services kolem 5,5 % a Regie Radio Music až 15 %. Podle mediální agentury Initiative je to u rozhlasové reklamy včetně té lokální +2,6 %.

Trampoty s RRM
Pro kvalifikované odhady výdajů chybí o rozhlasovém trhu relevantní informace ve formě monitoringu. MMS loni vykázal podle A-Connectu 295 mil. Kč a RadioNet 27 mil. Kč, chybí však data z Regie Radio Music, která je dodala až minulý týden a zpracována budou nejdříve koncem ledna. Součet komerčních zastupitelství však nedává skutečný objem výdajů. Podle Asociace provozovatelů soukromého vysílání vykázala rádia v roce 2003 příjmy na úrovni 1,487 mld. Kč, přičemž národní reklama komerčních stanic představovala 808 mil. Kč. U loňského průměrného navýšení příjmů kolem 10 % by to pak představovalo 445 mil. Kč ve prospěch MMS, 373 mil. Kč pro RRM a 89 mil. Kč pro RadioNet. Díky nízkému podílu nejmenšího mediazastupitelství je však pravděpodobnější, že jeho příjmy jsou nižší a rozdíl si dělí ostatní dva hráči.

Velcí budou ještě větší
"V roce 2005 čekají rozhlasový trh tři hlavní trendy: meziroční nárůst celkových investic do rádia, růst významu rádia v reklamním mediamixu a větší inzerenti budou utrácet ještě více," říká Tomáš Němčanský ze Sun Media, poskytující MMS marketingové zázemí. Znamená to, že velcí zadavatelé na sebe strhnou ještě větší podíl na rozhlasovém segmentu. Těmi "top" jsou u MMS mobilní operátoři, potravinářský a nepotravinářský retail, banky a stavební spořitelny. V případě ARBOmedia, jež prodává reklamní čas Českého rozhlasu, to jsou Kooperativa, Lidové noviny, Český Mobil, Mafra a Eurotel Praha. U RadioNetu, který deklaruje až 50% meziroční nárůst výnosů z rozhlasové reklamy, to byl Český Mobil, T-Mobile, Komerční banka, IVG (VW Group) a Datart. U RRM jsou to kromě tří mobilních operátorů také Komerční banka a ČSOB. RadioNet uvádí nárůst i přes pokles jeho share, který se zastavil až v polovině minulého roku. "Nový rok pro nás znamená budování pozice na trhu - ať už z pohledu růstu share RadioNetu, nového promotion či nových akvizic, které zvažujeme," říká nový ředitel Jan Brkl.

Cílové skupiny i u rádia
Zatímco mediazastupitelství komerčních stanic mají klientskou základnu stabilní, prémiový Český rozhlas zaznamenal nováčky ze segmentů internet, loterie a sázkové hry nebo nealko. U RadioNetu to byly obchodní diskonty - Penny Market a Discount Plus a výrobce bílé techniky Liebherr. "Z hlediska ČRo je potěšující rozšiřování palety inzerentů. Platí to nejen pro Radiožurnál, kde se vedle tradičních inzerentů objevují i další sektory, včetně rychloobrátkového zboží," říká Tomáš Pich, vedoucí prodeje rozhlasové a tiskové reklamy ARBOmedia. Podle něho je posunem vpřed, že inzerenti začínají více rozlišovat specifické cílové skupiny i v rozhlasové reklamě.