pondělí, ledna 31, 2005

Superstar nejvíce důvěřuje L'Oreal

Marketing & Media, 31.01.2005 - Kromě LG Electronics novácká reality show ostatní výrobce elektroniky nezajímá. V reklamě jsou hlavně potraviny, drogerie a kosmetika.
I když o Superstar platí, že je stále jedním z nejžádanějších formátů na nejsledovanější domácí televizní stanici, její druhá řada zcela nenavázala na úspěch té první. Letošní úvodní díl dosáhl sice lepších čísel, je však potřeba přihlédnout k faktu, že ten loňský byl vysílán ve čtvrtek a ne v neděli. Porovnání prvních nedělních dílů pak ukazují nárůst pouze o 136 tis., 9. ledna 2005 jej tedy sledovalo 2,59 mil. diváků. Čísla o sledovanosti prvních dílů loni a letos jsou pak srovnatelná. Dobrý letošní start zřejmě překazilo programování České televize, která ve stejném čase nasadila čtyřdílný seriál Hop nebo trop. Jeho sledovanost dosahovala při 38% share průměrně 1,95 mil. diváků.

Prodlužování bloků
TV Nova zatím nemůže úspěch Superstar zcela zpeněžit. Pro reklamní zadavatele je leden stále low season. Ale objem odvysílané reklamy každým týdnem narůstá. Tak zatímco před, uprostřed a po pořadu 9. ledna odvysílala Nova pouze 19 reklam v celkovém trvání 485 vteřin, u třetí části 23. ledna to již bylo 45 reklamních spotů o délce 1035 vteřin. Televize otevře i druhý reklamní break uvnitř pořadu, ale to až 10. dubna, kdy se Superstar prodlouží na 75 minut. Zatím Nova příliš neriskuje a časuje start do 3-5 minut po avizovaném začátku, jenž je ve 20.00 hod. Delší reklamní bloky před pořadem, které by jeho začátek posunuly směrem od 20.00 hod., přinášejí riziko, že diváky zaujme konkurence.

Nejaktivnější jsou producenti potravin
Z analýzy vysílání vyplývá, že největší zájem o umístění reklamy v pořadu projevili zadavatelé ze segmentu potravinářského rychloobrátkového zboží (36 %) a následují společnosti ze segmentu drogistického a kosmetického zboží (19,6 %). Když nepočítáme jednoho ze sponzorů, LG Electronics, letošní Superstar zatím zcela ignorují firmy se spotřební elektronikou a velmi málo aktivní jsou automobilky, banky a finanční služby nebo maloobchodní řetězce. Zadavatelem, který nakoupil nejvíce času u Superstar je zatím L'Oreal, velice aktivní je také Danone/Opavia LU. Z největších TV zadavatelů si zatím nevšímá Superstar Reckitt Benckiser, Procter & Gamble, Unilever, Walmark a T-Mobile.

Pořad sleduje 31 % mladých
Mnohonásobně prověřená castingová soutěž s prvky reality show přináší Nově vzácné publikum, které dosud neoslovovala dostatečně - mladé lidi. Když se pořad vysílal vloni, až 82 % diváků ve věku od 15 do 24 let se dívalo právě na Superstar. Čísla za letošní první tři díly ukazují, že v tom Nova mírně pokulhává za loňským rokem - průměrný share u zmíněné cílové skupiny dosahuje 73 %. Je to pochopitelně hodně nadprůměrné, protože celoroční podíl těchto diváků byl u Novy ve dvou předchozích letech 45 %. Za prvních 21 dní letošního roku dosahuje podíl diváků ve věku 15-24 let, kteří se dívají na TV Nova, 53 %, což je o 7 % víc než vloni. Pokud vezmeme v úvahu klesající podíl Novy na trhu sledovanosti, je takovýto nárůst mladých lidí významným znamením. Otázkou zůstává, jaký benefit to přináší reklamním zadavatelům, kteří nemají jinou možnost než nakupovat gress rating points v cílové skupině 15+. Nicméně na posilování sledovanosti mladými lidmi vydělává televizní trh jako takový, a to v neprospěch jiných mediatypů. Snížení zájmu v průběhu Superstar již zaznamenaly některé internetové servery. První tři díly pořadu sledovalo průměrně 31 % všech mladých lidí v republice, ale trend je (pravděpodobně pouze dočasně) klesající - ze 35 % na 28 %.