pondělí, února 14, 2005

Rádia jdou do mobilní zábavy a e-shopů

Marketing & Media, 14.02.2005 - Prostor pro promotion a mladší cílové skupiny umožňují rádiím nastartovat interaktivní marketingové projekty, které slibují výdělek.

Rozhlasový trh investuje do off-air projektů a jako komunikační kanál si zvolil internet. Rádia z mediálního domu Stamford Managing spustila stránku hitmobil.cz s obsahem pro mobilní telefony, Kiss se spojil s Hudebním portálem a vytvořil mix.cz, Evropa 2 prodává přes internet CD se slevou, Rádio Impuls dokonce zájezdy a mohli bychom pokračovat.
Tyto aktivity jsou často zaměřeny na podporu služeb posluchačům a mají marketingový charakter, stále více ale narůstá jejich obchodní povaha.

Loga i letenky
Nová generace off-air služeb se skládá ze tří komponentů:
1. Marketingová podpora rádia: merchandising, songster - vyžádání názvu skladby na rádiu přes SMS.
2. Zábavní obsah pro mobily: loga, monofonní a polyfonní melodie, tapety.
3. Internetový obchod: CD, letenky, dovolené.

Valentýn podpoří hitmobil.cz
Rádia se tak orientují na nové služby, které slibují v budoucnosti další zdroj příjmů. "Hitmobil.cz byl do zkušebního provozu uveden v prosinci 2004 a mediální propagace začala v průběhu ledna umístěním reklamních bannerů na stránky několika rádií zastupovaných Media Marketing Services," říká vedoucí projektu hitmobil.cz Jan Dočekal ze společnosti Sun Media.
"V rozvojové strategii jsme stanovili, že nechceme oblíbené mobilní zábavě věnovat majoritní podíl webových stránek jako jedna z celoplošných stanic (Evropa 2 - pozn. red.). V takové míře to totiž není účelné, my je zastřešujeme samostatným brandem," dodává Dočekal.
V návaznosti na svátek sv. Valentýna spustila Sun Media kampaň na sedmi rádiích Stamford Managing. K cílové skupině 14-20 let komunikovala sdělení "Lepší poslat originální pohlednici na mobil než dávat levnou voňavku z drogerie".
Projekt, který je propagován regionálními rádii, má ambici zaútočit na portál Evropy 2, a to i nižšími cenami. Cena premium rate SMS za stažení monofonní melodie je 30 Kč, přičemž konkurenční Evropa 2 ji nabízí za 40 Kč a netimpuls.cz až za 50 Kč. Rádia si tyto částky dělí společně s provozovateli služeb (např. ATS, Pipeline, goNET.cz) a mobilními operátory. Počet stažených položek se pohybuje na úrovni stovek za měsíc.

Evropa 2 s vlastní módní kolekcí
K posílení internetové nabídky Evropy 2 došlo ještě koncem října 2004. Stránka obsahuje několik propojených prvků, např. návštěvník má možnost objednat si CD po kliknutí na cover alba, ze kterého právě Evropa 2 hraje písničku. Portál využívá široké nabídky internetového obchodu vltava.cz.
Další služby souvisejí hlavně se zábavními prvky pro mobily. "Samostatný web je nevýdělečný a vnímáme ho jako marketingovou podporu značky stanice. Chystáme další rozvoj služeb, jako je e-shop s merchandisingou nabídkou módy pro mladé nebo prodej DVD s filmy, kterým je rádio mediálním partnerem," uvádí ředitel marketingu a promotion Evropy 2 Matouš Rek. Od tohoto týdne nabízí mediální zastoupení Regie Radio Music také kampaně na webu Evropy 2. Stránka sice není v systému ověřování návštěvnosti iAudit, ale Matouš Rek neuvádí 250-280 tis. unikátních návštěvníků měsíčně (týdenní poslechovost Evropy 2 je 1,023 mil. lidí).

Songster i na ExpresuDalší aktivitou, kterou čeká rychlý rozvoj, je zmíněný songster. Vyžádat si název písničky a interpreta přes SMS umožňuje např. Evropa 2, Rádio City, Rádio North Music (za 15 Kč) a od února také pražské Expresradio (za 10 Kč).