pondělí, února 07, 2005

Čtenářů a posluchačů je zase méně

Marketing & Media, 07.02.2005 - Stále méně lidí poslouchá rozhlas a to je zlá zpráva pro celý trh. Meziročně jej vypnulo 70 tis. lidí. Lídrem zůstává Český rozhlas 1 - Radiožurnál, ale od druhé Frekvence 1 jej dělí pouze 44 tis. posluchačů. Třetí Impuls přišel za poslední rok o 54 tis. posluchačů. Jediným přesvědčivým vítězem je jednoznačně Evropa 2, jež za rok získala 21 % nových posluchačů. Nyní si ji naladí 667 tis. lidí, od posledního Media projektu přilákala 22 tisíc nových posluchačů.
Pochybnosti mohou mít soukromí provozovatelé regionálních a lokálních stanic, protože ztratili 130 tis. posluchačů, naopak soukromé celoplošné jich přilákaly o 104 tis. více. Nové posluchače lákají regionální a lokální rádia pouze na severní Moravě (+100 tis.) a částečně v Praze a středních Čechách (+27 tis.). Velice špatně dopadly v západních Čechách (-90 tis.). Zejména padají Rádio FM Plus a Šumava. Naopak brilantně si v regionech vedlo Rádio Čas FM, které za poslední rok posílilo o 42 tis. posluchačů a je tak po Rádiu Blaník a ČRo - Brno třetí nejúspěšnější regionální stanicí. Zmíněný Blaník znovu ztratil posluchače: od posledního Media projektu asi 19 tis. Mírný růst dosáhla meziročně rádia Kiss (+18 tis.), klesají Rádia Hey!, a to o 30 tis. posluchačů.

MMS si pohoršila
Významné změny jsou u mediálních zastupitelství. Horšími výsledky soukromých regionálních a lokálních stanic trpí hlavně Media Marketing Services. Denně oslovuje 2,351 mil. posluchačů, čímž zůstává nejsilnějším subjektem, ale jeho podíl na trhu se snížil o 1,1 % na 34,7 %. Důvodem je hlavně ztráta Country Radia, které po akvizici Irem Denisem O'Brianem přešlo do stáje jeho RadioNetu. Ten meziročně posílil o 2,1 % a má 753 tis. denních posluchačů. Nahoru šlo i Regie Radio Music, a to i přes odchod Rádia 1. Za jeho úspěchem stojí růst Evropy 2. RRM posílilo na 30,9 % a dosahuje 2,193 mil. posluchačů. ARBOmedia, zastupující veřejnoprávní Český rozhlas, má 27,1% podíl na trhu a 1,889 mil. posluchačů denně.