pondělí, března 29, 2004

Nova chce Superstar II

Marketing & Media, 29.03.2004 - Česko hledá Superstar byla pro TV Nova injekce, která ji nepustí pod hranici 40% podílu na trhu.

Podle výsledků sledovanosti si pořad Česko hledá Superstar našel široké publikum. První dvě čtvrtfinálová kola sledovalo 2,8 milionu diváků, což představuje asi 65% podíl na trhu. Jde tak o nejsledovanější zábavní pořad TV Nova. Od celkového prvenství jej dělí Televizní noviny. Vladimír Jurásek, marketingový ředitel Mag Medie 99, která prodává reklamní čas na Nově, potvrdil, že televize v době vysílání Česko hledá Superstar maximálně využívá zákonem povolený čas pro reklamu. Zadavateli jsou například Budvar, Český Mobil, Danone, Dr. Oetker a další. Sponzoring pořadu využila kromě Eurotelu i společnost Nestlé a její produkt Kit Kat. "Jsme čtyřkou na trhu, po konkurenčním 3bitu, našich Banánech v čokoládě a Margot. Chceme se stát nejprodávanější čokoládovou tyčinkou. Superstar nám v tom určitě pomůže," říká brand manager Kit Katu Jan Vokurka.

Superstar ve 22 zemích
Superstar vyvinula dcera RTL, společnost Fremantle Media, pod názvem Idols. Nejdříve se v roce 2001 vysílala ve Velké Británii, kde ji vidělo 13,3 milionu diváků. Ke konci roku 2003 prodala Fremantle Media licenci do 22 zemí, Idols vidělo celkově 100 milionů diváků, kteří odeslali pětinásobně více hlasů.

Superstar II
Bylo logické, že TV Nova po takovémto formátu sáhne. Její podíl na trhu klesal, až se zdalo, že spadne pod hranici 40 %. "Potřebovali jsme injekci a reality show je ideální. Superstar byla všude úspěšná a nenese s sebou žádnou výraznou negativní odezvu," vysvětluje analytik TV Nova Milan Kruml. Majitel televize nemá zisky jenom z vysílání reklamy a sponzoringu, ale i z hlasování diváků nebo z případného merchandisingu. Podle Krumla by bylo pro Novu výhodné uvést na podzim ještě další reality show. O jaký typ se bude jednat, zatím není jasné. Mluvčí Novy Dan Plovajko však potvrdil, že televize minimálně jedná o koupi licence na Česko hledá Superstar II.

Big Brother zatím ne
Zájem o reality show roste ve všech zemích. Jenom ve Spojených státech amerických pohltil v roce 2003 tento formát 40 % prime time. Například formát Joe Millionaire, kde dvacet žen usilovalo získat srdce údajného milionáře, sledovalo na Fox TV 40 milionů diváků. U nás měly prvky reality show již Pevnost Boyard, IQ test národa nebo Hodina pravdy. Na skutečnou reality show však jenom čekáme. "Dnes ještě není doba na Big Brother, ale to neznamená, že se na Nově nikdy neobjeví," říká Plovajko. Bariéry nejsou jenom programové, ale také obchodní. Reality zasahuje nejzajímavější cílovou skupinu 14-34 let, ale cena reklamy se u nás odvíjí od sledovanosti v celé populaci.

Globalizace pomůže
Kromě Fremantle Media vyvíjí reality show a jim podobné pořady například nizozemský Endemol, britský Celador nebo australský Screentime. Příkladem úspěšné reality show je již zmíněný Big Brother, který odstartoval v roce 1999 z Nizozemska. Endemol prodal počátkem tohoto roku již 25. licenci, a to arabské televizi MBC 2. Ekonomická a kulturní globalizace umožňuje adaptování konceptů různých pořadů téměř kdekoliv. "Na dnešním světovém televizním trhu je stále méně překážek v úspěšném formátování. Všechny televize, které chtějí růst, se honí za nejlepšími pořady, aby nimi naplnili svůj program," říká Douglas Wood z Fremantle Media. Pořady s prvky reality show bychom mohli rozdělit do několika oblastí: chování v neobyčejné situaci (Big Brother, Survivor, Dostaňte mě odsud), změna života (Extreme Makeover, Máte doma pořádek?, Teplé očko pro heteráka), castingová show (Superstar, Akademie pro hvězdy), soutěž (Faktor strachu, Joe Millionaire) a další.