pondělí, dubna 26, 2004

Reklamní jedničkou šampionátu je Budvar

Marketing & Media, 26.04.2004 - MS v ledním hokeji, EURO 2004, LOH v Aténach, domácí fotbalová Gambrinus liga i hokejová Tipsport extraliga. Rok sportu je díky televizi.

Divácky nejžádanějším sportem u nás je hokej. Reklamní hody nachystala Česká televize k probíhajícímu šampionátu. Rezervováno je kolem 450 spotů, které budou umístěny ve více než 260 reklamních blocích. Jejich hrubá cena se pohybuje od 25 tis. do 385 tis. Kč a ČT očekává celkový výnos z reklamy a sponzoringu kolem 70 mil. Kč. Největšími zadavateli v průběhu mistrovství jsou Budějovický Budvar, Sazka, Škoda Auto, Nike, Pivovary Staropramen a Eurotel. Celkem jich je na třicet a někteří již adaptovali hokejovou tematiku do svých reklamních sdělení. Další prostředky získá televize ze sponzoringu, především od ČEZ a Eurotelu. Prodejce reklamního času veřejnoprávní televize, společnost ARBOmedia, nabídl hned několik forem sponzoringu. Jedná se nejenom o klasické sponzorské vzkazy, ale také o sponzorované jingly, upoutávky, injektáž nebo diváckou soutěž, jež využívá SMS hlasování se zpětnou sponzorskou zprávou a přinese téměř tisíc uvedení odkazů na obrazovce. Reklamní breaky jsou zcela vyprodány.

Fotbalisti taktizují
Na spadnutí je podepsání smlouvy mezi TV Nova a společností STES, která je držitelem obchodních a televizních práv Českomoravského fotbalového svazu. Ředitel STES Jan Kinda je s Novou spokojen. Letošním nejsledovanějším ligovým utkáním byl 2. poločas zápasu Slávie-Sparta, který 14. 3. sledovalo 1,1 mil. diváků. Zájem o přenosy na ČT má spíše ČMFS, který Nově vyčítá absenci specializovaného fotbalového magazínu. Fotbalisté si chtěli vylepšit pozici v jednání o právech s Novou provokováním České televize. Šéfredaktor její sportovní redakce Otakar Černý jim však vzkázal, že by měl o přenosy zájem jen v případě, že by se jich Nova vzdala. Takto jednoznačný však není obchodní ředitel ČT Martin Švehla: "O Gambrinus lize jsme ochotni jednat. Máme propočty a víme, kdy by se nám její vysílání vyplatilo." ČT ale nezostane bez fotbalu - chystá přenosy z EURO 2004, které bude od 12.6 do 4.7 v Portugalsku.

Hokej asi zůstane na ČTČeská televize teď rokuje s marketingovým partnerem profesionálního hokeje, společností BPA sport marketing, o právech k hokejové Tipsport extralize, jež začne v září. "Chceme o ceně vyjednávat, aby výnosy z reklamy a sponzoringu pokryly naše náklady," říká za ČT Martin Švehla. V současnosti televize na hokej doplácí, což chce obchodní ředitel změnit. Oficiálními sponzory extraligy jsou sázková kancelář Tipsport a Česká pojišťovna. Přesné investice do partnerství společnosti nezveřejnily, podle mluvčího Tipsportu Lubomíra Ježka se jedná řádově o desítky milionů korun. "Extraliga je nejžádanějším dlouhodobým sportovním projektem na českém trhu a je pro nás také největší sponzorskou a reklamní aktivitou," tvrdí Ježek. Také Česká pojišťovna hodnotí partnerství s hokejem se spokojeností. "Teď plánujeme využití virtuálních způsobů prezentace, jak tomu bylo při Velké pardubické," říká ředitel marketingu ČP Miroslav Řezník. Ligové přenosy nemají sice extrémní, zato stabilní sledovanost. Poslední zápas finálové série hokejové extraligy Zlín - Slavia vidělo 8. dubna 662 tisíc dospělých diváků, s 25% podílem na trhu. Zájem o hokej zřejmě ještě zvýší probíhající šampionát a chystaná podzimní stávka v NHL.

Galaxie nabízí NHL
Pestrá je nabídka českého specializovaného sportovního kanálu Galaxie sport. V tomto roce má v plánu ještě 33 přímých přenosů NHL, přenosy z nejvyšších fotbalových lig Anglie, Německa, Itálie, z basketbalové NBA, tenisu či motorismu. Pokud budou hráči v NHL na podzim stávkovat, má Galaxie připravena starší finálová utkání. Skladba zadavatelů se nijak významně neliší od inzerentů na plnoformátových stanicích. Letos jsou v top 5 za leden až duben T-Mobile, Adidas, Renault, Budvar a Wallmark.