pondělí, července 21, 2008

Úklid v návštěvnosti

Marketing & Media, 21.7.2008 - Nový předseda výkonné rady Sdružení pro internetovou reklamu Ján Simkanič se přimlouvá za měření videoreklamy a omezení zkreslování čísel o návštěvnosti webů.

SPIR momentálně testuje monitoring videa na internetu. Co od toho očekáváte?
Momentálně víme o streamovaném videu málo, vlastně jen počet stránek, na kterých se zobrazuje. Nyní se dovíme, co a kolikrát uživatelé přehrají bez ohledu na umístění videa. Časem rovněž zjistíme, jací uživatelé se na tato videa dívají.

Výzkum by se týkal jak NetMonitoru, tak AdMonitoringu, který zkoumá display reklamu?
V první řadě chceme tuto aktivitu zachytit. Monitoring reklamy bude až druhým krokem.

Toto řešení vašeho dodavatele, jímž je Mediaresearch, bude schopno změřit jakékoliv video přehrané uživatelem z České republiky, nebo bude nutná spolupráce provozovatele?
Počítá se s aktivní spoluprací provozovatelů. Konkrétní technické řešení vzniká v diskusi mezi Mediaresearch a metodologickou komisí SPIRu.

A co se vlastně bude měřit? Spuštění videa, nebo celé přehrání?
Měli bychom zjišťovat jak spuštění, tak přehrání celého videa. Ve finále potřebujeme změřit reklamu v těchto objektech, která bude na začátku nebo na konci videa. Termín "objekt" používám schválně. My totiž neměříme webovou stránku, protože systém často funguje na bázi tzv. embedovaného videa. Snímek lze přehrát na libovolné stránce, jež převzala jeho kód. My tedy nepotřebujeme změřit tyto stránky, ale počty přehrání.

Pokud se nyní monitoring videa testuje, kdy bude spuštěn ostrý provoz?
Doufejme, že na přelomu roku.

Troufáte si odhadnout, kolik peněz je momentálně ve videoreklamě na internetu?
Ještě to nikdo nezměřil, ale zatím neobstojí ve srovnání s displej reklamou. Je to však perspektivní inzertní formát.

Ambicí SPIRu je také měření přístupu k internetu z mobilů. I u těch se předkládají ostrá data od začátku příštího roku?
Ano. Chceme lépe poznat, jaké on-line služby využívají majitelé mobilních telefonů, PDA a dalších přístrojů. Již nyní tušíme, že to budou servisní informace, jako cestovní řády, mapy, ale i instant messaging.

Ovšem uživatel, který se připojuje přes mobil, té reklamy z internetu zatím moc nevidí...
Možnosti mobilních telefonů se vyvíjejí a uživatel stáhne s textem i bannerovou či kontextovou reklamu. Provozovatelé internetových stránek můžou lépe přizpůsobit obsah mobilům, což se konec konců už děje.

Ve SPIRu se nyní diskutuje o možnosti omezení přesměrování domén druhého řádu na domény třetího řádu. Mluvil o tom pro M&M i nový člen výkonné rady Petr Jelínek z Novy. Proč je takovýto postup, kdy jsou třeba jizdnirady.cz přesměrovány pod iDnes.cz, nevhodný?
Současné nastavení měření umožňuje, aby vlastník domén relativně jednoduše zařadil návštěvnost jedné domény pod jinou. Sice je to v souladu s metodikou měření současného NetMonitoru, ovšem dochází k umělé kumulaci čísel, která reálný stav zkresluje. Proto se začíná uvažovat o tom, že bychom systém nastavili tak, aby to v budoucnosti nebylo možné.

Bude změna průchodná? Tuto praxi využívá i Centrum.cz nebo iHNed.cz.
Čím dál víc se ukazuje, že je to v dlouhodobém pohledu jediná možná cesta, pokud mají být data srozumitelná a relevantní. Proto věřím, že naprostá většina subjektů tuto změnu přijme bez větších potíží. Ostatně nemělo by jít o něco výrazně dramatického, protože návštěvnost projektů zůstává stejná, pouze se bude vykazovat v jiné struktuře.

Prvních několik výstupů z AdMonitoringu ukazuje, že internetu chybějí někteří velcí zadavatelé. Zejména producenti rychloobrátkového zboží drogistického či potravinového charakteru. Co s tím budete dělat?
Máte pravdu, že tento druh zadavatelů objevuje internet s určitým zpožděním. Nové médium tolik neznali a neuměli s ním pracovat. Ovšem třeba loňský mimořádný úspěch Kofoly, kdy jejich vánoční andělské pohlednice na internetu využilo přes milion lidí, ukazuje, že i tento segment na internet proniká, a navíc na něm dokáže být progresivní a úspěšný.