pondělí, srpna 25, 2008

Nové střety televizí v pondělí i ve středu

Marketing & Media, 25.8.2008 - Pokud bylo protiprogramování, tedy nasazování stejných žánrů proti konkurenčním pořadům, považováno za jeden z důvodů poklesu sledovanosti televize, tak v září bude tento trend pokračovat.

K vyostřenému boji dojde zejména u komerčních stanic, v některých dnech se ovšem přidá i první veřejnoprávní kanál. Dobrou zprávou pro plannery mediálních agentur, na kterých stojí predikce možné sledovanosti pořadů a reklamních bloků u nich umístěných, je, že nedojde k velkým změnám v tzv. access prime time, tedy mezi 16. a 18. hodinou. Snad jen že Prima upustila od Milionáře a před hlavní zpravodajskou relaci zařadí soutěž 5 proti 5 s formálními inovacemi. Žádné experimenty se Zprávami se na rozdíl od prvního pololetí nečekají.

Původní seriály v pondělí

Nové tituly budou televize nasazovat postupně v průběhu celého září, některé novinky se objeví až v říjnu. Vyhrocené bude určitě pondělí, kdy všechny tři hlavní televize startují ve 20 hodin původní seriál. TV Nova Kriminálku Anděl od produkční společnosti D. N. A., Prima Ošklivku Katku a ČT1 nejdříve reprízy a následně i premiérové díly seriálu Zdivočelá země. Ve středu pak budou proti sobě stát opět Ošklivka Katka a na Nově od 10. září cyklus televizních filmů Soukromé pasti.

Také středa od 21.20 hodin ukáže, která z relací o celebritách bude úspěšnější. Proti Top star magazínu, jejž pro Primu vyrábí Real TV, totiž Nova nasazuje stopáží o něco kratší pořad Přísně tajné. Právě pondělní a středeční večer považuje generální ředitel mediální agentury PHD Ondřej Zahořík za momenty markantního střetu. „Největší divácký potenciál vidím v soutěži Nic než pravda v pondělí na Primě. Diváky zaujmou reakce blízkých osob soutěžícího, kterému jsou kladeny otázky na tělo. Pořad má i dobré promo a claimy ze zahraničí,“ říká Zahořík.

Souhlasí s tím i ředitel agentury ZenithOptimedia Martin Králík. „Mohl by se prosadit v případě, že bude dobře produkčně zvládnutý. Bezesporu má potenciál stát se veřejně diskutovaným tématem,“ míní.

Nova plánuje dlouhodoběji

„Zajímavý bude i pokus Primy rozbít dvojblok úterního večera Novy, tedy seriály Ordinace v růžové zahradě a Kriminálka Miami, kdy proti nim nasadí novinku Hledá se táta,“ připouští generální ředitel Aegis Media Group Petr Chajda, který byl ještě do února výkonným ředitelem komerční dvojky. Když nyní srovnává programová schémata obou stanic, vyjadřuje se s dávkou obdivu spíše o lídrovi trhu. „Nova sází na jistotu původní tvorby a přidává k ní žánrovou různorodost doposud nevídanou – uvede sitcom, kriminálku i televizní film. Tento typ schématu vyžaduje dlouhodobou přípravu a plánování. Prima setrvává u tvorby, jež toto postrádá,” dodává Chajda.

Rozporuplná Žilková

Nové formáty však s sebou nenesou jen očekávání sledovanosti, ale i jisté riziko. Ondřej Zahořík z PHD za ně považuje např. nedělní talk show Veroniky Žilkové Pustit žilou na Primě. „Myslím, že trh je těmito typy pořadů přehlcen,“ podotýká. Martin Králík sice nepovažuje žádnou z novinek za vysloveně nevhodnou pro českou obrazovku. „Osobně mi však zcela nesedí formát Hledá se táta. Prvoplánová hra s city mě příliš neoslovuje,“ konstatuje Králík.

Pozoruhodná na podzimním TV programu je absence zásadního zábavního formátu, nepočítáme-li třetí sérii StarDance na ČT od 1. listopadu. Nova i Prima obsadí sobotní večery pouze akvizičními filmy, přičemž Nova bude stejnou praxi dodržovat i v pátek. Díky pokračování Nemocnice, 13. komnaty i Uvolněte se, prosím má velké šance opět Česká televize.