pondělí, listopadu 29, 2004

Odchodem Hey! neztratí MMS nejsilnější pozici

Marketing & Media, 29.11.2004 - Rádiím Hey! dodalo kuráž další úspěšné licenční řízení a opět pohrozila odchodem z Media Marketing Services. Nicméně jejich síla je stále nedostatečná pro postavení konkurenčního produktu.

Poté, co mediální skupina GES Holding ve středu zvítězila v licenčním řízení o rozhlasové frekvence na Liberecku, její partner Radim Pařízek znovu pohrozil odchodem rádií Hey! z mediálního zastoupení Media Marketing Services. "MMS vytvořilo monopolní postavení, které není v zájmu rozhlasových provozovatelů. Například na Ostravsku prodává reklamu všech regionálních stanic, což ty menší jasně znevýhodňuje," uvádí Radim Pařízek. MMS odmítá, že by mohla držet Rádia Hey! lepšími podmínky. »Ceníky a tedy i obrat všech námi zastupovaných rádií jsou určovány výhradně na základě výsledků Media projektu. Tento princip je stejný pro všechny stanice a to včetně rádií patřících do skupiny Stamford Managing,« reaguje marketingový ředitel MMS Jan Neumann. »Odchod rádií napojených na GES od MMS by samozřejmě oslabil pozici tohoto mediazastupitelství, zejména ve vztahu ke společným produktům RRM a RadioNetu. Nejednalo by se však o zásadní zvrat na rozhlasovém trhu, MMS by si stále udrželo největší podíl na trhu - 31 %," konstatuje Petr Lágner, buying director mediální agentury Starcom MediaVest Group.

Stamford neuspěl
Uvolněné liberecké frekvence využívalo do února Rádio Euro K, které vrátilo licenci po rozkrytí dluhů novým většinovým vlastníkem, společností Stamford Managing. Nicméně toto uskupení nejvýznamnějších regionálních provozovatelů se do řízení přihlásilo a podle člena představenstva Daniela Sedláčka mělo na uvolněné frekvence morální právo. Stamford prezentoval projekt Rádia Ještěd pro cílovou skupinu 20-45 let s 5% podílem mluveného slova. Rada nakonec vybrala z 22 předložených projektů koncept Radia Hey! Sever. Podle teoretických výpočtů bude signálem zásobeno asi 207 tis. obyvatel.

Nejistý synergický koncept
Rádia Hey! tedy sklidila další úspěch. Již dnes vysílají z Brna, Ostravy, Prahy a Pardubic a od jara 2005 zprovozní liberecké vysílače. Nyní dosahují spolu s Pařízkovým Radiem Čas - FM 4,6% podíl na českém rozhlasovém trhu. Je to však ještě o 2,8 % méně, než disponuje nejslabší RadioNet. "Mediální zastupitelství s 5% podílem na trhu a neúplným celoplošným pokrytím by z pohledu klientů a jejich kampaní nebylo smysluplnou alternativou dnes existujících rozhlasových produktů," říká Petr Lágner. Rádia Hey! by se mohla v prodeji reklamy spojit s dalšími médii z portfolia GES (Prima TV, TV Praha/TV Hradec Králové, Galaxie Sport, týdeník Mladý svět). Zamýšlené synergie ve společné podpoře však zatím nikdo na českém mediálním trhu v takovéto šíři nevyužil. "Jsem přesvědčen, že rádia a televize k sobě v prodeji reklamy nepatří," konstatuje prezident Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michal Zelenka. Skeptický je i obchodní ředitel Prima TV Jan Pištěk (M&M 45/2004).

Drobení rozhlasového trhu
"Oživíme jednání o vytvoření vlastního mediálního zastoupení. Rádia Hey! mají velmi malý podíl příjmů z národní reklamy, až 75 % zabezpečují lokání obchodníci. To bychom chtěli změnit," vysvětluje Radim Pařízek. Rádia Hey! mají s MMS smlouvu o prodeji reklamního času na dobu neurčitou, s tříměsíční výpovědní lhůtou bez sankcí. "Vznik dalšího mediálního zastoupení a další rozdrobení je to poslední, co rozhlasový trh potřebuje," varuje Michal Zelenka. Zpochybňuje také korektnost licenčního řízení, v němž projekt Radia Hey! Sever zvítězil. "Radní Václav Žák upozorňoval žadatele, že nepředložení finančního plánu je může znevýhodnit. Zákon a ani formulář žádosti o licenci však takovýto plán nevyžadují. Rada navíc vůbec neměla do řízení zařadit kmitočet v České Lípě, protože soud zrušil její rozhodnutí o neudělení tohoto kmitočtu Country Radiu," dodává Michal Zelenka. Rozhodnutí RRTV z posledního licenčního řízení, ve kterém získalo frekvenci po Rádiu Sázava Rádio Nový Preston, pražský soud zrušil.