pondělí, června 28, 2004

Celoplošné televize: digitalizace pouze pro nás

Marketing & Media, 28.06.2004 - Celoplošné televize už podnikají kroky, aby ani digitalizace neovlivnila jejich postavení na trhu.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělala iniciativní krok v oblasti digitalizace. Klíčové sdělení z jejího v červnu schváleného dokumentu je, že na rozjezd digitálního vysílání postačuje současná legislativa a opoždění přijetí kritizovaného návrhu zákona o elektronických komunikacích nesehraje zásadní roli.

Lepší signál pro méně stanic
Na optimismus radních vzápětí zareagovaly všechny tři celoplošné televize. Společnostem České radiokomunikace a Czech Digital Group, které provozují experimentální digitální vysílání v Praze vytkly, že nevyhodnotily a nezveřejnily výsledky experimentu. Zdvižený prst je ale falešnou připomínkou, protože obě společnosti nešetří informacemi o pokusném vysílání a televizím jako svým klientům jistě nic netají. I proto mohli ředitelé celoplošných stanic Jiří Janeček, Petr Dvořák a Martin Dvořák ve svých výhradách pokračovat: "Nesdílíme názor Rady na možnost využití kapacity datového toku, neboť uváděné technické parametry jsou podle našich zkušeností pro zahájení řádného pozemního televizního vysílání DVB-T příliš optimistické." Problémem má být robustnost signálu, která se snižuje zvyšováním počtu vysílaných kanálů v jednom multiplexu.

Ztrácí se smysl digitalizace
V podstatě to znamená, že televize nechtějí, aby při startu digitálního vysílání stály více než tři nebo čtyři kanály v jednom multiplexu. Tak se ztrácí jeden z hlavních smyslů digitalizace - posilnění konkurenčního prostředí a s tím související vytvoření nových TV, které zaměřením se na vyprofilované diváky dodají zadavatelům žádanou cílovou skupinu. Při současném technickém řešení je přitom limitem až šest programů v společném multiplexu. Pro České radiokomunikace nebo Czech Digital Group není z obchodního hlediska důležité, zda budou vysílat tři nebo šest programů, protože náklady rozpočítají mezi televize. "Máme odzkoušeny a jsme připraveni realizovat jakoukoliv v současnosti zvažovanou variantu šíření DVB-T," řekl mediální zástupce Českých radiokomunikací Pavel Kočiš. Televizím záleží především na udržení postavení na trhu a na s tím souvisejícími zajímavými ratingy, které zabezpečují reklamní příjmy. Je pravděpodobné, že digitalizace bude největším přínosem pro středně velké a menší reklamní zadavatele.

Příležitost i pro regiony
Rada počítá také s regionálními televizemi, které by mohly využít kombinaci územního pokrytí a časového sdílení kanálu. "To by mohlo pomoci vytvořit dostatečný prostor i pro subjekty, jejichž ambicí bude regionální vysílání a které budou připraveny sdílet s některým z dalších subjektů nejen síť, ale také vysílací čas," uvádí ve svém stanovisku Rada a jako příklad nabízí spojení regionálního zpravodajského programu s celoplošným filmovým kanálem, které budou mít odlišné provozovatele. "Tímto způsobem by bylo možné otevřít trh i projektům, které by se v dosavadním pojetí stěží mohly samostatně uživit," dodává Rada.

Na programu bude EPG
Regulátor chce již v říjnu letošního roku rozdat programové licence pro digitální vysílání. Zbývá ještě dořešit provozování elektronického programového průvodce tzv. EPG, který je nedílnou součástí multiplexu a nabízí doplňkové informace k vysílaným programům. V zemích, kde již digitalizace odstartovala, byl EPG předmětem sporů, protože má vliv na pořadí programů a ovlivňuje televizní chování diváků.