pondělí, dubna 18, 2005

Primu podrželi P&G a mobilní operátoři

Marketing & Media, 18.04.2005 - Jak vypadá situace na trhu televizní reklamy čtvrt roku po ofenzívě Novy na zadavatele konkurenční Primy?

V březnu se konečně Prima TV alespoň přiblížila v dodávce GRP (gross rating point) zadavatelům k loňským číslům. Dosáhla 18% podílu, což je sice o 4 % více než v únoru, ale o 6 % méně, než je průměr roku 2004. Naopak vysoko se stále drží TV Nova, která po 71 % z ledna, 73 % z února dosáhla v březnu 70% podílu na dodaných GRP. Stále je to o 8 % více než průměr z loňského roku. Když se podíváme na inzertní výkony v prvním čtvrtletí letošního roku, které v ceníkových cenách deklaruje TNS A-Connect, 69 % výdajů zadavatelů do televizní reklamy pohltila TV Nova, 17 % Česká televize (především její první kanál) a Primě zůstalo 14%. Reálná čísla budou mírně ve prospěch CT, jelikož ta, dle našich odhadů, poskytuje letos nejmenší slevy.

Třetina z Danone na ČT
Z deseti největších zadavatelů za období leden až březen inzeruje na Pnmě pouze drogistický gigant Procter & Gamble, Walmark a Ferrero. Naopak ani jeden spot neodvysílaly na méně sledované komerční stanici (podle pořadí důležitosti) Reckitt Benckiser, Opavia-LU, Henkel, Danone, Nestlé, Unilever a L'Ore'al. Významnou změnu zaznamenala letos i ČT, na které utlumil komunikaci P&G, jenž svým rozpočtem zachraňuje Primu. Jeho pozici na veřejnoprávní televizi převzal tandem Danone/Opavia LU, který tam nechává kolem třetiny svého rozpočtu.

Navýšení T-Mobile o 39 %
Kdo tedy nejvíce investuje do reklamy na Prime? Kromě zmíněného P&G a samotné FTV Prima (marketingová podpora ostatních mediálních aktivit) jsou to tři mobilní operátoři, Plzeňsky Prazdroj a pak spíše střední klienti jako GE Money Bank, Renault nebo Nivea. Mobilní operátoři Pnmě celkem pomáhají, letos investice do této televize navýšili: Oskar o 15 %, Eurotel o 26 %, a T-Mobile dokonce o 39 %. Jak jsme již informovali v předchozích číslech (M&M 8/05 a 9/05), Prima TV se snaží získat menší a střední klienty, ale výpadek největších zadavatelů v úrovni asi 400 mil. Kč se jí letos nepodaří zcela dorovnat. Momentálně vede např. jednání o rozpočetu Setuzy, která zřejmě posílí komunikaci svých značek přes TV (loni Setuza inzerovala na Nově a Prime pouze ve prospěch značky Odol a podle TNS A-Connect to představovalo 22 mil. Kč). Obchodní politika Novy a na to navazující snížení CPP (cost per point) na Prime letos zřejmě podrží ceny TV reklamy na loňské úrovni, příp. může dojít i k deflaci.