pondělí, srpna 16, 2004

Nejsledovanější jsou naučné kabelovky

Marketing & Media, 16.08.2004 - Mediální audiometry změřily i sledování kabelových televizí v Praze.

Tento týden poskytne agentura GfK Praha svým partnerům výsledky pilotního projektu měření sledovanosti a poslechovosti elektronických médií v Praze metodou mediálních audiometrů. Výzkum si nekladl za cíl přinést na trh nová data, ale spíše předvést spektrum dat, jež je schopen vyprodukovat. V současnosti reklamní zadavatelé u kabelových televizí vycházejí např. z počtu domácností, které je mohou naladit, nebo z Media projektu. Ten poskytuje data v klouzavých pololetích, ale to jen u sedmi vybraných stanic. Objevily se i výzkumy sledovanosti, které zadaly jednotlivé stanice, např. HBO. A kabeláři projevili zájem i o data z elektronického měření peoplemetry. Asociace televizních organizací je zatím poskytuje pouze jako kumulovaný podíl na sledovanosti ostatních televizí, bez dalšího rozklíčování. Proto jsou data z pilotního výzkumu GfK metodou audiometrů cenná.

Špička ve 22.40
Z výsledků vyplývá, že největší zájem diváků je o populárně-naučné televize (skupina zahrnuje Spektrum, Discovery Channel, Animal Planet a National Geographic), které dosahují denní sledovanost ve výši 55 tis. diváků. Průměrný čas strávený sledováním na jednoho diváka je zas nejvyšší u hudebních televizí (viz graf 2). Potvrdil se i Media projektem deklarovaný jev, že křivka sledovanosti kabelových televizí po celý den narůstá a drasticky ji v čase od 19.00 do 20.00 stlačí zpravodajské pořady tří terestrických stanic (viz graf 1). Peak u kabelovek nastává mezi pražskými diváky průměrně ve 22.40 hod. a dosahuje rating 2,2 %. U terestrických to je ve 20.50 hod. s 49,7% ratingem.

Media projekt zůstává
Audiometry nepřinesly významné disproporce v datech o podílech na trhu jednotlivých televizí v porovnání s peoplemetry. Je nutné dodat, že výsledky z audiometrů a peoplemetrů ani srovnávat nejde, protože se jedná o čísla z celé republiky a čísla z Prahy, data založená na pevném měřicím zařízení vázaném na televizní přístroj a obohacená o všechnu sledovanost mimo domov. Spolehlivost měření dokazují i výrazné rozdíly v rozdělení trhu v týdnech poznamenaných mistrovstvím světa v ledním hokeji a fotbalovým Eurem 2004. Satelitní a kabelové televize si budou muset ještě na kontinuální elektronické měření počkat. Zatím se nepodařilo dohodnout na rozklíčovaných datech z peoplemetrů (důvodem mohou být zájmy celoplošných televizí jako hlavních zadavatelů měření peoplemetry, finanční náročnost nebo velikost panelu). Pravděpodobnost budoucího využití elektronického měření prostřednictvím hodinek vyplyne až z vyhodnocení zkušebního projektu. Jistou nadějí je multimediální charakter tohoto způsobu měření, jenž může umožnit sdílení nákladů různými segmenty mediálního trhu.