pondělí, srpna 23, 2004

Peoplemetry na Slovensku nanečisto

Marketing & Media, 23.08.2004 - Už týden má Slovensko data o sledovanosti TV z peoplemetrů.

K dispozici je mají TV Markíza, TV Joj, Slovenská televízia, TA 3 a třináct mediálních agentur. Veřejně je budou prezentovat až v polovině října. Testovací provoz chce realizátor měření, společnost TNS SK, využít pro ověření procesů a chování členů panelu. K zásadnější změně v prodeji televizní reklamy však má dojít až příští rok. Dosud prodávají televize reklamu na ceníky s pevně stanovenou cenou za spot v konkrétním pásmu a na ratingy. U GRP se nejsilnější Markíza opírá o deníčkový výzkum sledovanosti agentury Visio. Výše GRP za odvysílaný spot se v post-buy analýze stanovuje jako průměrný rating za příslušnou čtvrthodinu. Podobně postupuje také STV a Joj, ty však využívají výzkum DKV STV.

Od 1. listopadu se očekává, že Joj a STV budou využívat pro stanovení výše GRP data z peoplemetrů, ale opět jako tzv. break average za čtvrthodinu. "Do konce roku budeme realizovat prodej reklamy na základě dat z výzkumu Visio. Prodej podle peoplemetrů zahájíme v lednu 2005," řekl ředitel Centra reklamy Markízy Matej Ribanský. Stejně jako v ČR se pak bude cena za 30vteřinový spot vypočítávat z průměrného ratingu celého reklamního bloku. "Pro výpočet ceny je to standardní postup, zjišťování ratingu konkrétního spotu by vyžadovalo další investici, která se již nyní pohybuje kolem 55 mil. Sk," uvedl Martin Šebo, generální ředitel Mag Media, která prodává reklamní čas Joj.

V současnosti účtuje Markíza za 30vteřinový spot u Televizních novin v 19.00 hod. 450 tis. Sk, TV Joj u Novin v 19.30 hod. 95 tis. Sk a STV u Správ v 19.30 hod. 170 tis. Sk.