pondělí, září 20, 2004

Češi vidí 201 televizních reklam týdně

Marketing & Media, 20.09.2004 - Přeplněnost televizního vysílání reklamou snižuje její efektivitu. U nás to zatím nehrozí. Česká republika patří mezi země, které v porovnání se světem mají televizní vysílání nejméně zaplněné reklamou. Agentura Initiative porovnala 45 trhů na celém světě a zjistila, že dospělý člověk je vystaven působení až 561 reklamních spotů týdně. Česko je viditelně podprůměrné: týdně zhlédneme 201 televizních reklam. Vytíženost televizního vysílání reklamou je důležitou proměnnou při měření efektivity, zvlášť když investice do TV představují globálně 46 % všech reklamních výdajů. Podíl reklamy ve vysílání je ovlivněn několika faktory, jako je např. zákonné omezení pro veřejnoprávní i komerční média, konkurence v segmentu televizního vysílání (více stanic, nižší ratingy, více reklamy) nebo délka času stráveného sledováním TV. Nicméně nejvíce reklamy působí na diváky v Indonésii (852 spotů týdně) a hned za ní následují USA. Nejnižší počet spotů mají ze sledovaných zemí v Libanonu (128 za týden). Celosvětový trend vykazuje progres. Meziroční nárůst výše spotů představoval v roce 2002 7,8 % (z 466 spotů týdně na 503) a vloni dosáhl nárůst až 11,6 %. Růst počtu spotů podpořila především penetrace kabelových a satelitních kanálů, jež nemají tolik omezení jako terestrické. Přeplněnost televize reklamou má řadu negativních dopadů. Podle průzkumu, který realizovala Initiative ve Velké Británii, jsou reklamy v blocích delších než 3 minuty a 30 vteřin až o 25 % méně efektivní v krátkodobých dopadech na prodej. Další negativní situací, již přeplněnost reklamou může způsobit, je to, že divák sleduje v krátkém čase komerční sdělení konkurenčních firem na stejný druh produktu. Nárůst reklamy v televizi stimuluje také vývoj nových technologií, které umožňují vystřižení reklam při nahrávání na video. To je stále oblíbenější způsob sledování programů vysílaných v čase, kdy je divák mimo domov.