pondělí, září 13, 2004

Nova začala boj o udržení podílu na trhu

Marketing & Media, 13.09.2004 - TV Nova má potenciál zastavit pokles svého share, který začal v roce 2001.

Největší investici mezi českými celoplošnými televizemi udělala do podzimního schématu nepochybně TV Nova. Zájem nejsledovanější stanice v zemi je jasný - přinutit největší zadavatele, aby veškeré rozpočty utratili u ní, a zabránit hrozícímu snížení share pod 40 %, což by nepochybně negativně ovlivnilo výnos z ohlášeného prodeje stanice.

Do prime time se tlačí původní tvorba
Podíl Novy na trhu od roku 2001 klesá. Současná čísla o sledovanosti to pouze potvrzují. Zatímco vloni se celodenní share Novy u cílové skupiny 15+ pohyboval na úrovni 43,4 %, první pololetí letošního roku klesl na 41,9 %. A bude záležet na podzimu, jestli se jí podaří tento trend zastavit, nebo dokonce zvrátit, jako si to po úspěchu pořadu Česko hledá Superstar přál generální ředitel Novy Petr Dvořák. Proto televize obměnila v podzimním schématu téměř třetinu prime time, čímž zvedla laťku určitě vysoko. Pokud budou chtít konkurenti udržet krok, budou muset konat stejným způsobem.

Ztíženou pozici má Česká televize, která neinvestuje, ale šetří, což podporou domácí tvorby využívá právě Nova. Tato novinka se však zásadněji projeví až příští rok.
Potřebu změny si konečně uvědomuje i Prima. "Z televizních prime time mizí akviziční programy a tlačí se původní tvorba. To je pro televize mnohem dražší varianta," říká generální ředitel Primy Martin Dvořák.

Náměstíčko pro 2 miliony
Tvrzení o potřebě přehodnocení uvádění nakoupených zahraničních programů potvrzuje také neočekávaný úkaz z minulého pondělí. Nova nasadila na večer první díl druhé série úspěšného seriálu 24 hodin. Nový původní seriál Náměstíčko, který odvysílala ČT 1, jej však zcela převálcoval: dívalo se naň přes 2 mil. lidí, což je 24% rating a téměř 50% share. 24 hodin bylo atakováno také závěrečním dílem francouzského seriálu Julie Lescautová na Primě. Jestli Nova neudělá programovou změnu, pondělí bude zřejmě vítězit ČT.

V pondělí ČT, v úterý Prima?
Dobré vyhlídky na úterý má Prima. Zatímco ČT 1 večer vysílá zahraniční filmy a Nova nasazuje nový formát, soutěžní show 1 proti 100, Prima chystá od září k premiérovým Rodinným poutům také svou první reality show (seznamovacího typu) Balírna. Skutečný souboj o diváky nastane určitě ve čtvrtek, a to především mezi ČT a Novou. Veřejnoprávní televize uvede celou kolekci českých filmů, jež byly oceněny Českým lvem. Nova kromě nové reality show Milionový pár nabídne také původní seriál Redakce. Z hlediska programu neprojde sobota zásadní změnou. Ale v neděli na sebe jistě strhne pozornost Nova, která už vysílá dlouho očekávaný seriál Pojišťovna štěstí.

Posílení Novy v roce sportu?
"U Novy očekávám posílení share, což je pro zadavatele dobře. Potřebují umisťovat spoty k programům s vysokými ratingy, aby optimalizovali reklamní komunikaci. Pro Novu je naopak výhodný zvýšený příjem z reklamy," říká electronic media coordinator Mediaedge:cia Kamil Veselý.

Vývoj podílu Novy na trhu pečlivě sledují velcí zadavatelé, kteří nyní plánují reklamní investice pro příští rok. Zásadní otázkou je, zda si Nova udrží postavení rozhodujícího hríče, jehož síla je ještě větší než vykazovaný share. Pokud se Nově podaří posílit, bude to pro ni dvojité vítězství: v roce sportu (mistrovství světa v ledním hokeji, Euro 2004, LOH) měla potenciál růst hlavně Česká televize.