pondělí, prosince 20, 2004

Komerční televize brzdí digitalizaci

Marketing & Media, 20.12.2004 - V květnu schválila vláda koncepci zahájení digitálního televizního vysílání v ČR pro roky 2004-2006. Dlouho diskutovaný materiál dočasně diskvalifikoval rozhlasové provozovatele.
Rok 2004 byl zcela zásadní pro rozvoj televizního terestrického digitálního vysílání. V jeho průběhu pokračovalo experimentální vysílání v Praze a později i v Brně. Klíčovou událostí bylo rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu, který v létě vydal oprávnění k provozování digitálních sítí třem provozovatelům: již dříve se angažujícím společnostem České radiokomunikace a Czech Digital Group a nově se "objevenému" Českému Telecomu. Stanovil se také minimální počet televizních kanálů v každém multiplexu (4). Rada pro rozhlasové a televizní vysílání následně vyhlásila licenční řízení na obsazení programových pozic s termínem odevzdání přihlášek do 21. prosince.
Digitalizace umožní rozvoj českého televizního trhu, jelikož vstupu dalších hráčů brání vytěžení kmitočtového spektra. Nový systém vysílání přinese vyšší kvalitu zvuku i obrazu, interaktivitu a doplňkové služby. Zadavatelům pomůže další proces segmentace lépe cílit na spotřebitele a zmíněná interaktivita nabídne kvalitativně hodnotnější vztah s divákem. Zároveň bude mít s očekávaným poklesem share u největších televizí negativní dopad na kampaně s ambicí oslovit co nejvíce lidí v co nejkratším čase.
Vstup dalších hráčů bude tlakem pro současné terestrické komerční televize. Jejich součinnost při digitalizaci je potřebná, protože vysílají analogově na takových kmitočtech, které mají být buď využity pro digitální vysílání, nebo budou muset být vypnuty z důvodu rušení signálu v okolních zemích. Platnost licencí do roku 2017, resp. 2018 a také zkušenost státu s dopadem omezování investic však dávají televizím rozhodné slovo v procesu digitalizace. Jejich zájmem je především vlastní posilování, ne vstup dalších hráčů na trh.