pondělí, prosince 20, 2004

Rádia změřila GfK elektronicky

Marketing & Media, 20.12.2004 - Od 8. dubna do 7. července realizovala agentura GfK Praha výzkum poslechovosti rádií a sledovanosti televize v Praze metodou mediálních audiometrů. Výzkum jako první v ČR poskytl minutová data o poslechovosti rozhlasových stanic a neterestrických televizí a také úroveň sledování televizí mimo domov. GfK neměla ambici přinést na trh nová data, ale odzkoušet nejmodernější technologii v našem prostředí. Rádia dostala k dispozici výstupy, které jsou zajímavé hlavně z pohledu programování. Pro výpočet ceny rozhlasové reklamy se nyní používají data z Media projektu, na kterém participují kromě rádií a kabelových televizí také tištěná média a jehož metodika umožňuje zaznamenat nejméně čtvrthodinové intervaly.
V oblasti sledování televize mimo domov dospěla agentura k datům, která v porovnání s výstupy z peoplemetrů společnosti Mediaresearch potvrzují, že u nejatraktivnějších sportovních utkání ve fotbale a v hokeji byla sledovanost chvílemi až o 24 % vyšší. Ohledně kontinuálního celonárodního výzkumu poslechovosti rádií a sledovanosti televizí zatím není na trhu shoda kvůli vysoké realizační ceně. Terestrické televize sice zaujala možnost změřit TV out of home, ale audiometry poskytují pouze minutová a ne sekundová data, jež se pro výpočet ceny za reklamní spot využívají nyní. Problematický je také sběr informací z audiometrů, protože ten zatím nemůže probíhat každý den, jako by to největší televize potřebovaly. Nicméně rádia a kabelové televize projevily o mediální audiometry zájem, ale ne v krátkodobém horizontu.