pondělí, prosince 06, 2004

Pražané chtějí v rádiu slyšet pop rock 90. let

Marketing & Media, 6.12.2004 - Posluchačsky nejvyhledávanější hudbou na pražském trhu elektronických médií je lehký rock postavený na kytarové hudbě posledních dvaceti let.

Jak na populace 12-55 let zjistil výzkum GfK Praha, poslechne si takovou hudbu rádo až 267 tis. lidí, což představuje 40 % populace hlavního města.

Výzkumy pro programování
Rozhlasové stanice provádějí nebo u agentur objednávají především výzkumy, které mají zkvalitnit programování a nastavit adekvátní playlist. Zatímco City Multimedia zabezpečuje pro svá rádia City a Blaník výzkumy samostatně, rádia Kiss spolupracují s agenturou Medián Praha, která vedle GfK a Focusu pracuje také pro Rádio Impuls.

Za úspěchem lehké rockové hudby stojí ženy
Výzkum GfK prokázal, že nejžádanější skupinu hudebních stylů, spojující pop rock 80. a 90. let a soudobý český pop rock, preferují především ženy. Tvoří až 63 % segmentu. Lidé s takto zaměřenými hudebními preferencemi stráví nejvíc času poslechem Rádia Impuls, mezi jejich oblíbená rádia patří také Evropa 2, Rádio Blaník nebo Frekvence 1. Podle věku zabití hudba založená na lehkém rocku nejvíce na skupinu v rozmezí 40-55 let a se snižujícím se věkem její oblíbenost slábne (viz graf). Podle vzdělání je nejoblíbenější u Pražanů s maturitou (42 %) a u vyučených (35 %).

Rockeři jsou na netu
Dalším vyhledávaným typem hudby je rock všeho druhu, zahrnující i tvrdší rockovou muziku a hard and heavy, kterou upřednostňuje 207 tis. (31 °/o) Pražanů. Silněji jsou tady zastoupeni muži (58 %), ti mají nejčastěji naladěnou Evropu 2, Rádio Beat, Rádio Impuls a Český rozhlas l - Radioiurnál. "Osm z deseti příslušníků tohoto segmentu patří mezi uživatele internetu, což. je "významný potenciál pro intemetem šířená rádia," dodává senior media research specialist GfK Praha Lucie Pokorná.

Dance baví mladé
Hudební žánry zastupované všemi druhy dance music upřednostňuje 100 tis. Pražanů (15 %) a podíl mužů a žen je zcela rovnoměrný. Je to žánr, který poslouchá nejmenší podíl lidí s vysokoškolským vzděláním. Největší zájem je v tomto segmentu o Evropu 2, Rádio Deejay, Rádio Impuls a Fajn rádio. Patnáct ze sta příznivců dance music sleduje i televizi Očko - denně u ní tráví v průměru hodinu a půl. "V repertoáru oblíbených hudebních stylů vékem nejmladšího segmentu se mezi nejlépe hodnocené hudební styly řadí styly současné: soudobý český pop rock, soudobá zahraniční diskotéková hudba, zahraniční popové hity, ale i pop rock devadesátých let," komentuje Lucie Pokorná.

Vysokoškoláci chtějí oldies
Naopak nejvyšší podíl posluchačů s vysokoškolským vzděláním a nejvyšší průměrný věk má segment zaměřený na českou pop-music a české i zahraniční oldies. Vysokou školu má za sebou každý pátý příznivec tohoto typu hudby. Celkově jej preferuje 94 tis. lidí (14 % obyvatel hlavního města). "Příslušníci segmentu upřednostňujícího českou pop-music a oldies jsou skalními příznivci Frekvence l s vysoce nadprůměrnou dobou strávenou poslechem tohoto rádia," doplňuje Lucie Pokorná. K jejich oblíbeným rádiím patří i Rádio Blaník, Rádio Impuls a Český rozhlas l - Radiožurnál.

F1 sází na goldmusic
Jak se na výzkumy hudebních formátů dívají samotná rádia? "Nejpreferovanější jsou v současné době dva - společný oldies plus česká hudba a pop formát hot adult contemporary a contemporary hit rádio. Praha je výjimečná přesyceností trhu a jsou zde úspěšné taktéž rockové formáty," konstatuje Michal Mlejnek z mediálního zastoupení RadioNct. "Frekvence l vsadila na formát goldmusic, který perfektně zabírá u posluchačů napříč věkovými skupinami," pochvaluje si programová ředitelka stanice Barbora Tachecí.