pondělí, října 04, 2004

Komerční rádia dobíhají ČRo

Marketing & Media, 04.10.2004 - Náskok ČRo1-Radiožurnál není v Praze tak veliký, jak vykazuje Media projekt.

Největší disproporce mezi naměřenou týdenní poslechovostí (weekly reach) Media projektem, založeným na paměti respondentů, a elektronickými mediálními audiometry agentury GfK Praha vykázaly rozhlasové stanice Evropa 2 (+19 %), Impuls (+19 %) a Rádio City (+15 %). Pokud se podíváme na data z pohledu podílu deklarované poslechovosti v Media projektu na audiometrech, největší posun nastal u ČRo Region, Fajn, Expresrádia a Rádia Info.

Komerční celoplošky jsou poslouchanější
Z nejposlouchanějších stanic je pak překvapením pozice Evropy 2, Rádia Impuls a Frekvence 1. Ty v Media projektu dlouhodobě výrazně převyšuje týdenní poslechovost ČRo 1-Radiožurnál. Zatímco v Media projektu dosahují tři komerční celoplošné stanice 39-57% úrovně poslechovosti Radiožurnálu, podle audiometrů to je 90-103 %.

Zapomínání na kratší poslechy
U všech měřených rádií došlo k posunu weekly reach směrem nahoru. Tento posun souvisí právě s přirozeným procesem zapomínání. Tím dochází k neuvádění kratších poslechů a jednou z příčin může být preferování známých mediálních značek.

Klasika jako v Británii
V České republice se nepotvrdil zajímavý jev z Velké Británie. Tamější dotazníkový výzkum, který realizuje společnost Rajar, vykazuje sportovnímu kanálu s výrazným podílem mluveného slova Talksport 4% weekly reach, zatímco audiometry GfK až 13%. U nás nezaznamenaly stanice s vyšším podílem mluveného slova zásadnější disproporce. Výsledky pražského měření kopírují jiný jev z Velké Británie. U českého Classic FM vykázaly audiometry pouze o 2 % vyšší weekly reach, než uvádí Media projekt, a podobně je to v případě toho londýnského: audiometry zaznamenaly posun o 1 %. Celkově jsou však změny podobné, britská GfK naměřila vyšší weekly reach nežli Rajar: např. BBC 4 (+27 %), BBC 1 (+6 %).