pondělí, května 03, 2004

Ani audiometr není 100%

Marketing & Media, 03.05.2004 - Co způsobuje nepřesnosti v audiometrovém měření? Nemůžou chyby zpochybnit novou generaci mediálních výzkumů?

Agentura GfK sbírá první data z výzkumu poslechovosti rádií a sledovanosti televizí metodou audiometrů. Pilotnímu projektu, který začal 8. dubna, skončí 7. července a zahrnuje 2600 panelistů, předcházel zkušební panel. V rámci něho si měli možnost ověřit hodnověrnost získaných údajů zástupci médií, mediálních společností a novináři. Členové zkušebního panelu na rozdíl od ostatních respondentů nejsou zařazeni do výzkumu, a proto mohli dostat vlastní výsledky měření.
"Shoda mezi tím, co jsem skutečně slyšela, a výstupem z audiometru je 100%," říká tajemnice Asociace provozovatelů soukromého vysílání Kateřina Petrůjová. "Hodinky zachytily i kulisové poslechy a během pobytu v jižních Čechách jsem si naladila přesah pražského vysílače a i tento poslech byl zaznamenán," dodává. Ve stejném duchu se vyjádřil také generální ředitel TV Óčko Jiří Balvín: "Měl jsem dvě pochybnosti, ale jelikož jsem dělal podrobné záznamy, zjistil jsem, že výsledky jsou přesné: vycházelo mi Rádio Blaník, v autě Rádio Info, u televize ČT 1, ČT 2, TV Nova a samozřejmě Óčko."
Možnost vyzkoušet audiometr dostala také redakce Marketing & Media. První měření od 6. do 8. dubna však vykázalo velice malé překrytí se skutečností asi 10 stanic chybělo. Podle GfK se jednalo o technický problém. V druhém měření od 20. do 21. dubna se výsledek z audiometru částečně neshoduje. Chybí Rádio Hey a Rádio Beat, navíc byla Reality TV. Mírný odklon od skutečnosti zaznamenala také generální ředitelka Regie Radio Music Kateřina Fričová. Většina údajů se sice shodla, ale navíc se objevilo sledování televize přes den, což je prý vyloučeno.
"Audiometr nezaznamenal hodinový poslech Rádia Classic a taky rádio, které měli naladěné v KFC. Navíc jsem měl v nočních hodinách Animal Planet, což vylučuji, že bych sledoval.," konstatuje dále DJ Rádia 1 David Štěrbáček.
Co způsobuje tyto rozdíly? "Chybějící poslechy jsou většinou způsobeny nízkou hlasitostí nebo neuvědomovaným rušivým zvukem, který zvuk sledované stanice z hlediska záznamu anuluje. Často uváděným příkladem bývá hučení větráku některých stolních počítačů nebo otevřené okénko při poslechu v autě," vysvětluje specialistka pro výzkum médií GfK Praha Lucie Pokorná. V úvahu je třeba také brát princip měření této generace audiometrů, čtyřsekundové vzorky. Nová generace už pracuje se třemi vzorky za minutu. Jak se Lucie Pokorná dívá na přebytečné záznamy? "I ta sebelepší paměť je z hlediska minutových intervalů nepřesná a jakýkoliv papírový kontrolní záznam má své meze. Příkladem jsou nevědomé přestávky v poslechu a sledování nebo neuvědomovaný konzum stanic naladěných někým jiným," uzavírá Pokorná.
přesně na minutu? Generace audiometrů, které GfK využívá pro pilotní projekt poslechovosti rádií a sledovanosti televizí v Praze, má své mouchy. Data jsou ale daleko přesnější, než nabízí současný Media projekt, založený na dobré paměti respondentů.