pondělí, května 24, 2004

Hey! chtějí vlastní mediální zastoupení

Marketing & Media, 24.05.2004 - Podíl Radia Čas a Radií Hey! na trhu dává rovná 4 %, což je třetina podílu Impulsu nebo Frekvence 1. Finančním zázemím, které poskytuje GES Media Holding, a dychtivostí po akvizicích však Radim Pařízek vzbuzuje větší vážnost.

Jaké místo na rozhlasovém trhu hodláte zaujmout?
Chceme vybudovat síť rádií jako protiváhu samostatným regionálním a celoplošným stanicím. Míníme k tomu využít společnou programovou a marketingovou podporu.

Podobnou strategii mají i jiné mediální skupiny. Jak se vůči nim vymezíte?
Máme v úmyslu se stát významnějším článkem ve stávajícím mediazastupitelství a sítí, která nabídne výhody, jež nemají ani celoplošné stanice, ani lokální rádia.

Ale tak již pracuje síť Kiss a o něco podobného usiluje Stamford Managing.
Na rozhlasovém trhu jsou dva velké monopoly: Frekvence 1, Evropa 2, jejich zastupitelství Regie Radio Music a rádia v portfoliu Media Marketing Services (MMS), ze kterých některá jsou napojena na Stamford Managing. Michel Fleischmann dokonale ovládá celoplošné stanice a MMS má monopol u regionálních rádií. Tím, že podíl RadioNetu na trhu klesl pod 7 % a nám se celoplošné zastoupení zatím nepodařilo vybudovat, jsou na trhu dva monopolní hráči. Rozdělení příjmů mohou mediazastupitelství korigovat účelově tak, aby některá rádia zesílila a některá zeslábla.

Rozpad peněz od národních zadavatelů ale probíhá na základě podílu na trhu a ten mediazastupitelství neovlivní.
Existují slevy a bonusy a navíc některé kampaně se dávají jen do některých rádií. Tím se dá rozpad peněz ovlivňovat.

Jaký podíl reklamy získáváte z národního trhu?
Získáváme často i více než dvě třetiny příjmů od lokálních zadavatelů, zbytek je z národního trhu.

Teď zastupují Radia Hey! Media Marketing Services. Jste s nimi spokojeni?
Za Radio Čas ano, za Radia Hey! moc ne. V minulosti nám některé klienty doporučilo obchodní oddělení TV Prima a sami máme výkonné týmy lokálního prodeje. Proto jsme dokázali realizovat větší obraty než nyní přes MMS. Dobré vztahy mezi námi nejsou také proto, že každý chce expandovat.

Stále uvažujete o vlastním mediálním zastupitelstvu?
Již dnes bychom mohli prodávat tištěná a elektronická média z portfolia GES. Nesouhlasím s tvrzením prezidenta Asociace provozovatelů soukromého vysílání Michala Zelenky, že by mediální zastoupení zastřešující prodej televizí a rádií nemohlo mít úspěch.

Říkáte, že rádiím dohodí reklamu Prima. Máte oficiální ceníky pro balíky v kombinacích TV, rozhlas, tisk?
Kvůli smlouvě s MMS odmítáme národní zadavatele, kterým vyhovuje metropolitní postavení Radií Hey!.

Proč jste dosud nevytvořili vlastní mediální zastoupení?
Čekáme na příležitost.

Jaká je dnes hodnota Radií Hey!?
Myslíte, za kolik bychom je prodali?

Spíše jejich skutečná hodnota.
Není doba, že bychom je chtěli prodávat.

Ale GES je společností, jež vstupuje do nezdravých firem a konsoliduje je za účelem pozdějšího prodeje. Za jakých okolností GES odprodá své mediální portfolio?
Šíření těchto informací slouží k poškození našich rádií. Nemám informace o tom, že síť Radií Hey! budujeme za účelem brzkého prodeje. Co bude za deset dvacet let, ale neumím odhadnout.

O které další regiony máte zájem?
Po úspěšných východních Čechách se chceme dostat všude tam, kde ještě nejsme.

Jak probíhají jednání s provozovateli?
Snažíme se nalézt cestu k oboustranné spokojenosti. I nadšený provozovatel, který nemá kapacitu pro programovou a marketingovou podporu, se může dostat do problémů.

Využívá GES své finanční síly pro skupování pohledávek vybraných rádií a tímto způsobem zlepšuje pozici při jednání o koupi?
Nevím o takovém případě.

S jakou návratností počítáte v případě, že se vám podaří koupi dohodnout?
Zpravidla je návratnost investic čtyři až pět, výjimečně šest let.

Jaké rezervy mají Radia Hey! v poslechovosti?
Například Radio Hey Profil má dnes týdenní poslechovost přes 50 tisíc, strop je přitom kolem 140-150 tisíc posluchačů.

Budete se ucházet o liberecké frekvence po zaniklém Radiu Euro K?
Určitě ano. Chceme tam udělat dobré rádio.

Stojíte i za projektem Rádia Nový Preston?
S Josefem Zochem se známe přes muziku. Požádal mě o rady a já za to nic nechci.

Spolupráce s regionálními televizemi přinesla Primě celoplošné pokrytí. Jedním z těch, kdo Primě pomohl, byl Václav Patka z TV Puls z Pardubic, kterého GES loni odepsala, aby dala zelenou svému projektu TV Pardubice. Nemůže se i vám stát, že jim postavíte síť a pak vás nebudou potřebovat?
Předseda představenstva GES Media Holding Ivan Zach je podle mě seriózní a moudrý člověk. Navíc spoluvlastnictví sítě je pro mě dostatečnou zárukou.