pondělí, května 02, 2005

Viasat zvažuje sponzoring na svých kanálech

Marketing & Media, 02.05.2005 - Na český trh vstupuje skandinávská společnost Modern Times Group, která díky své divizi Viasat patří mezi nejvýznamnější evropské provozovatele TV stanic. O investici jsme mluvili s Laurence d'Aoutovou, ředitelkou pro placené kanály Viasat ve střední a východní Evropě.

Viasat má v portfoliu různé programy, proč přinášíte do ČR právě Viasat Explorer a Viasat History?
Byla to poptávka od UPC, kabelových operátorů a jejich diváků.

Viasat Sport by nebyl zajímavý?
Rozhodně ano. Sport a filmy jsou hybnou silou placené televize. Přivezeme ho sem, když budou diváci připraveni za program zaplatit. Viasat je známý tím, že dělá ekonomicky výhodné rozhodnutí. Nyní zkoumáme výhodnost spuštění Viasat Sport a TV 1000 na českém trhu.

Prezident MTG Hans-Holger Albrecht říká, že program je králem, ale pokrytí signálem je jeho trůnem. UPC Direct však má pouze 90 tisíc předplatitelů, penetrace kabelové televize je v úrovni 25-30 % a nepředpokládají se další masivní investice.
UPC Direct je dobrý první krok. Jestli však nezvýšíme pokrytí v nejbližších několika měsících, tak tu asi dlouho nezůstaneme. Právě proto tady máme obchodní ředitelku Martinu Bláhovou, aby do dvou až tří let dosáhla zvýšení penetrace našich programů na maximum. K postupnému zvyšování penetrace v kabelových rozvodech docházelo již při vstupu na trh v baltských zemích a nyní tento proces probíhá v Rumunsku, Bulharsku nebo Polsku.

V jaké fázi jsou jednání se dvěma největšími kabelovými operátory - UPC a Karnevalem?
Zařazení našich programů do jejich nabídek je otázkou času a ceny.

Není z vašeho pohledu UPC v konfliktu zájmů, když může do nabídek přednostně umísťovat programy z portfolia Zone Vision, kterou vlastní?
Dostali jsem ujištění, že UPC dává stejnou příležitost všem kanálům. Věříme, že s ostatními programy skutečně soutěžíme.

Na českém trhu jsou již podobné programy, jako přináší Viasat: Discovery Channel, National Geographic, Animal Planet, AXN nebo Spectrum. Je tady ještě místo pro další kanály?
Ano, je. Český kabelový trh se zatím rozvíjí, a proto tady místo určitě je. Diváci chtějí širokou nabídku kvalitních programů v českém jazyce a mezi takové Viasat History a Viasat Explorer rozhodně patří.

Proč jsou vaše programy bez reklamy?
Jsme placená televize a reklamu necháváme komerčním stanicím. Pro nás je výhodnější jít cestou předplatitelských poplatků, ne cestou reklamy.

Dáváte prostor sponzoringu?
Doposud ne.

A v budoucnu?
Touto možností se zabýváme. Chceme kapitalizovat růst počtu našich diváků.

Ve Skandinávii inzerují v médiích vlastněných MTG společnosti Tele2 a deník Metro, s nimiž máte společné vlastníky (firmu Kinnevik) a jež jsou také na českém trhu. Můžeme nějakou spolupráci očekávat také u nás?
Jsme nezávislé společnosti, ale navzájem si vycházíme vstříc. V Polsku a Maďarsku máme reklamu v denících Metro.

Máte zájem o Media projekt?
Tuto možnost zatím zvažujeme. Nevím přesně, co Media projekt nabízí, ale byla bych velmi opatrná při analýze dat z výzkumu sledovanosti placených kanálů.

Proč nemá Viasat zájem na provozování terestrické digitální televize v ČR?
Je pravda, že již deset let investujeme do komerčních televizí v baltských zemích, kde provozujeme terestrické programy TV3, 3+ a Tango TV, a že od roku 2000 máme v Maďarsku kabelovou a satelitní televizi Viasat 3, financovanou z reklamy. Neříkám, že nikdy nebudeme chtít komerční televizi v ČR, ale v tuto chvíli se zaměřujeme na placené programy.

Takže dnes není vhodná doba pro investici do digitální terestrické televize v ČR?
To jsem neřekla. Říkám, že dobrá investice vyžaduje správné načasování. Když to uděláme, tak vám to řekneme.

Digitální terestrická televize tedy není vaší současnou prioritou.
Ani to jsem neřekla (smích). Všechno je otázkou času.